Výsledky referenda ukazují, že Pařížané chtějí, aby majitelé objemných vozidel platili 18 eur za hodinu parkování.
Na začátku tohoto roku zveřejnila organizace Transport & Environment zajímavou informaci, která ukázala, že vozy SUV začínají být pro evropské silnice a parkovací místa příliš velké. Velkým problémem je podle nich také znečištění, protože vozy SUV jsou obvykle těžší, spotřebovávají více paliva a vypouštějí více emisí než běžné automobily. Klimatičtí aktivisté trvají na tom, že by měla být zavedena omezení vůči majitelům objemných vozidel.
450 Kč na hodinu
Výsledky referenda, které se konalo o víkendu v hlavním městě Francie, ukazují, že někteří lidé souhlasí s tím, aby se majitelům SUV tak trochu ztížil život. Pařížané se vyslovili pro faktické ztrojnásobení parkovného na 18 eur za hodinu v centru města a 12 eur ve zbytku Paříže. Tyto změny se nebudou týkat rezidentního parkování.
Rozhodlo malé množství lidí
Za zmínku stojí, že ve 39 volebních místnostech ve městě hlasovalo pouze 5,7 % z 1,3 milionu oprávněných voličů. Navzdory nízké volební účasti se očekává, že rozhodnutí vstoupí v platnost již v září 2024. Ani loňské dubnové referendum o zákazu půjčování elektrických koloběžek se nesetkalo s velkým ohlasem, hlasovalo v něm jen asi 103 000 lidí, což představovalo pouhých sedm procent registrovaných voličů. I přes nízkou účast bylo následně půjčování elektrických koloběžek ve městě zakázáno. Toto nové nařízení by mělo mít dopad na přibližně 10 procent vozidel v Paříži. Výsledek tohoto hlasování by mohl ovlivnit další evropské metropole, aby přijaly podobná opatření.
Paříž jako průkopník?
Starostka Paříže Anne Hidalgo však věří, že podobná opatření povzbudí i další evropská města, a prohlásila: "Další města budou následovat. Jsme hrdí na to, že jsme v době, kdy je životní prostředí prezentováno jako zdroj všeho zla, položili výsostně ekologickou otázku.“
Souhlasili byste s tímto nařízením i v České republice? Napište nám do diskuze.