Nákup ojetého vozu je složitá disciplína. A je jedno, jestli vůz vybíráte v Česku, nebo v zahraničí. Podvody hrozí všude. Přesvědčil se o tom i český zájemce o „krásné“ BMW X4, které inzeroval prodejce z Polska.
Jak koupit ojeté auto a nenaletět? To je otázka za milión. A mnohdy doslova. V online prostoru jsou v nabídce stovky tisíc ojetin různých značek, stavu i stáří. Stačí si jen vybrat. Jenže vybrat pěkné auto za odpovídající cenu je jedna věc. Ta druhá, mnohdy složitější, je zjistit, zda informace o vozidle, které sděluje prodávající, odpovídají skutečnosti.
Smutnou klasikou jsou přetočené tachometry, to už asi každý zná. Prověřit se to dá celkem snadno v různých online databázích. Jenže přetočené tachometry nejsou jediným rizikem, které při nákupu ojetého auta hrozí. Mnohem větším rizikem může být třeba falešný rok výroby, resp. uvedení auta do provozu, nebo například zatajená vážná havárie.
Nemluvíme o poškrábaném nárazníku z drobné nehody při parkování. Řeč je o závažných nehodách, jejichž oprava mnohdy představuje náklad i v desítkách tisíc euro. O jednom takovém případu informovala například společnost Cebia, která se zabývá prověřováním historie vozidel již více než 30 let. O co šlo?
Foto: CebiaČeský zájemce o model BMW X4 se podle informace Cebia rozhodl pořídit si tohle vysněné auto v Polsku. V inzerátu byl vůz prezentován jako krásné vozidlo s třílitrovým naftovým motorem, výkonem 230 kW, pohonem všech kol a s luxusní výbavou. Prostě dokonalé auto. Přesně takové, jaké si přál mít ve své garáži. A protože chtěl mít jistotu, že nenaletí, zadal si VIN auta do systému společnosti Cebia. Ten ovšem vygeneroval report s informací, že vozidlo má přetočený tachometr.
Klient tedy emailem kontaktoval polského prodejce, jak se to s vozem má. Polští prodejci samozřejmě všechny jeho námitky popřeli. Vozidlo je údajně v dokonalém technickém stavu, nemá přetočený tachometr a navíc je prý k dispozici i servisní knížka, dokládající tvrzené skutečnosti.
Foto: CebiaVzhledem k informaci o existenci servisní knížky měl zájemce o X4 pocit, že dostal od společnosti Cebia mylné informace a rozhodl se to reklamovat. Během telefonického hovoru s operátorkou byl však klient upozorněn na sekci s fotografiemi vozu, kterou si pravděpodobně před tím neprohlížel. Na začátku fotosetu totiž byly pěkné fotografie z inzerátu, ale další stránky už obsahovaly snímky poškozeného vozidla z aukce ve Švýcarsku. Automobil byl poměrně vážně havarovaný na přední část, v důsledku čehož byly aktivovány čelní i boční airbagy. Jako "bonus" pak byla na jedné z fotografií vidět i palubní deska s osvětleným stavem ujetých kilometrů, který potvrzoval přetočení tachometru.
Z nákupu pochopitelně sešlo a klient hledá svoje vysněné BMW dál. A vybírat bude po této zkušenosti o to pečlivěji.