Volkswagen mění své plány a odkládá přechod na agenturní model prodeje. Místo toho se v krátkodobém a střednědobém horizontu vrací k osvědčenému velkoobchodnímu modelu.
Návrat k tradičnímu velkoobchodnímu modelu
Volkswagen po konzultacích se svou dealerskou sítí rozhodl pozastavit plány na zavedení agenturního prodeje. Tento krok znamená, že automobilka se v „krátkodobém až střednědobém horizontu“ vrátí k velkoobchodnímu modelu a zruší přímý prodej spotřebitelům.
I přes tento krok koncern zdůrazňuje, že jeho dlouhodobou ambicí zůstává přechod na plně agenturní model prodeje.
Problémy agenturního prodeje
Kritici agenturního modelu upozorňují, že výrobci automobilů čelí potížím s udržením zásob, zejména v době oslabené poptávky po elektromobilech. Tradiční velkoobchodní model umožňoval dealerům přebírat přebytečné zásoby a registrovat je jako „téměř nové“, což pomáhalo výrobcům dosahovat prodejních cílů.
Tento přístup byl obzvláště důležitý kvůli legislativním požadavkům, jako jsou sankce spojené s mandátem ZEV (Zero Emission Vehicle).
Plánované změny v prodeji elektromobilů
Volkswagen oznámil, že od 1. dubna 2025 pozastaví maloobchodní prodej elektromobilů přímo zákazníkům (Direct to Customer) pro značky Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy a Audi. Pro značku Škoda tato změna platí už od 20. února.
Výjimku tvoří značka Cupra, která bude i nadále využívat maloobchodní model. Na švédském a irském trhu bude navíc zaveden agenturní model pro všechna vozidla a pohony.
Ostatní výrobci také přehodnocují plány
Volkswagen není jedinou automobilkou, která upravuje své plány na agenturní prodej. BMW, Mini, Jaguar Land Rover a Stellantis rovněž oznámily, že pozastavují zavádění tohoto modelu.
Jeden z partnerů VW Group k tomu řekl: „Automobilky si začínají uvědomovat, že velkoobchodní model funguje už léta. Pokud něco není rozbité, není třeba to opravovat.“