Češi si ze zahraničí nevozí pouze levné Škodovky, Fordy a Volkswageny. Předmětem jejich zájmu jsou i ojeté obytné vozy a auta, do kterých byste to asi neřekli. Třeba Trabanty nebo Tatry.
Letošní červen byl v počtu registrací nových osobních automobilů nejvýše za posledních šest let (kromě výkyvu v kovidovém období), meziročně vzrostl o 9,05 %. Registrace za 1. pololetí dosáhly 119 221 ks, což představuje meziroční nárůst o 3,18 %. Registrace čistě elektrických OA letos vzrostly o 39,3 % (na 4 167 ks), jejich podíl na celkových registracích se zvýšil na 3,5 % (loni v 1. pololetí to bylo 2,6 %, ve 2. pol. 3,45 %). Počet hybridních vozidel vzrostl o 35 %. Nejprodávanějšími značkami čistě elektrických osobních automobilů byly Tesla, Škoda, Volvo a Hyundai. Z pohledu paliv mezi osobními automobily vede benzín s 66 %, z hlediska obchodních tříd první místo i nadále zaujímají vozy SUV s více než 47 %. Motocykly i přes červnový pokles zaznamenávají letos rekordní počet registrací. Také v ostatních kategoriích s výjimkou velkých nákladních vozů registrace meziročně vzrostly.
Dovozy ojetin klesají
Registrace dovážených ojetých OA v období 1‑ 6/2024 klesly meziročně o 12,0 % na 71 568 ks. Jejich průměrné stáří je 10,4 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 48,77 %, starších 15 let je 22,82 %.
Ojeté obytňáky jsou v kurzu
Zajímavostí potom je, jaké vozy se do Česka dováží. To, že mezi nejvíce dováženými značkami dominuje Škoda, Volkswagen a Ford asi překvapí málokoho. Že se ale ve statistice objeví značky jako třeba Trabant, Aero nebo Tatra, to už možná překvapením bude. Stejně tak jako dovoz ojetých obytných automobilů. Těch si totiž Češi dovezli je první pololetí letošního roku několik stovek. Nejvíce značek Dethleffs, Capron a Knaus. Dovozy obytných aut potvrzují rostoucí oblibu Čechů v kempování a absolutní nedostatek nabídky těchto aut na českém sekundárním trhu.
Trabant, Tatra i Aero
Ve statistice SDA jsou zastoupeny i vozy značek Trabant, Tatra nebo Aero. V těchto případech jde pravděpodobně o investiční nákupy, než že by šlo o nákupy vozidel, se kterými chce jejich majitel běžně jezdit. Nejlevnější Trabant, který jsme na českém internetu aktuálně našli, se nabízí za cenu 105 tisíc korun. Ceny Tatrovek a Aerovek jsou potom do vyšších statisíců, někdy částka přesáhne i milión korun. Například u ikonické Tatry 603.