Nařízení EU, které by od roku 2035 mělo v Evropě zakázat prodej aut se spalovacím motorem, vyvolalo mezi českými motoristy bouřlivé reakce. Na koloběžkách prý jezdit nebudou a raději budou opravovat svoje vozy, jak to jenom půjde.
Není ještě jisté, jak to všechno dopadne. Proti návrhu se poměrně razantně vyslovily některé státy, a navíc návrh přišel v době, kdy se podstatně mění pohled na způsob využívání fosilních paliv. Ale jedno je jisté. Návrh vyvolal bouřlivé diskuze nejen mezi ekonomy a odbornou veřejností, ale také mezi běžnými řidiči. Zatímco odborná ekonomická veřejnost poukazuje například na energetickou zátěž při nutnosti dobíjet elektromobily, a také na úbytek stovek tisíc pracovních míst v automobilovém průmyslu a navázaných odvětvích, laická veřejnost poukazuje především na to, že nebude mít čím jezdit, protože si nebude moci elektrická auta dovolit.
„Kupoval jsem vždycky tříletá auta, nechal si je další tři roky, potom prodal a zase koupil jiné tříleté. Bylo to tak pro mě ekonomicky nejvýhodnější“, popisuje Karel T. z Prahy, jak obměňoval svůj vozový park. Jenže tomu je podle něj teď konec. „Podle cen to vypadá, že budu muset ten interval o rok, ale spíše o dva, prodloužit. Koupit pětileté a nechat si ho dalších pět let. Ceny se strašně zvedly“, vysvětluje. „EU řeší klima a myslí si, že všichni budou jezdit v elektrických autech a na elektrických koloběžkách. Ale že minimálně ve východní Evropě, kde jsou prostě platy o hodně nižší, nebudou mít lidé čím jezdit, to si vůbec neuvědomují“, lamentuje Karel T.
Podle něj dokonce může v některých chudších zemích dojít k podobnému efektu, jako na Kubě: „Lidé si budou auta opravovat tak dlouho, dokud to jenom bude možné. Dávat miliónové částky za elektrické auto a hledat někde na venkově dobíječky? To si myslím, že třeba u nás, nebo na Slovensku, Rumunsku nebo v takovém Bulharsku asi moc nehrozí“, přibližuje svoji vizi Karel T.
Možná ale bude všechno jinak. Automobilky platí za každý nadlimitní gram CO2 pokutu ve výši 95 euro. Jestliže by byla elektrická auta, například kvůli ceně, neprodejná, je možné, že auta se spalovacími motory v nabídce budou i nadále. Jen se do jejich ceny promítne zmíněná pokuta. Ostatně již teď se hovoří o tom, že například automobilka Ferrari by mohla dostat výjimku, která by se týkala automobilek s malou produkcí specifických, tedy například sportovních, automobilů.
Dnes se smějeme tříválcovým litrovým motorům, ale dost možná si je budeme za pár let kupovat v autobazarech jako podpultovky. Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuze.