Co bylo ještě před pár lety doménou žánru sci-fi, se dnes stává běžnou realitou. Umělá inteligence nabírá dech a „úřaduje“ už i v oborech, o kterých by nás to ještě nedávno vůbec nenapadlo. Třeba při prodeji ojetin.
Obor, o kterém by si mnozí řekli, že v něm nelze vymyslet nic zajímavého, nebo inovativního, zažívá v posledních letech velké proměny. Prodej ojetých aut tak už dávno není jenom o tom oplotit si kus pole, postavit na něj pár aut dovezených ze zahraničí, na krk si pověsit tlustý zlatý řetěz a čekat, kdo si přijde „auto po důchodci z Vídně“ koupit. Dnes už i tomuto oboru vládnou nejmodernější technologie a do hry vstupuje dokonce i umělá inteligence.
Příkladem takového pokroku může být i evropské online tržiště Carvago patřící do holdingu EAG. Navzdory celkovému poklesu e-commerce trhu a stoupající inflaci zaznamenala firma pětinásobný meziroční nárůst zákazníků, otevřela další evropský trh a představila nový produkt v podobě on-line aukcí, kde zákazník na pár kliknutí nabídne své vozidlo více než dvou tisícům obchodníků ze střední a západní Evropy.
Po skokovém růstu společnosti v roce 2021, kdy došlo v meziročním srovnání k šestinásobnému nárůstu tržeb, byly cíle stanovené pro loňský rok ambiciózní: „Loňský rok byl turbulentní, zejména pro segment e-commerce. V březnu to vypadalo, že s jistotou překonáme v tržbách dvě miliardy a budeme mířit na tři,” říká Jakub Šulta, zakladatel Carvago a dodává: „Ve druhé polovině roku se ale naplno projevil vliv inflace a nejistota na trzích. Přesto zapisujeme další milník v naší historii. Jako start-up se po dvou letech na trhu bavíme o tržbách v miliardách a jsme velice blízko break-even pointu*,” vypočítává.
Od startu Carvago bylo do vývoje a provozu zainvestováno více než 20 milionů euro a společnost se postupně blíží ziskovosti: „V prvním kalendářním roce jsme zapisovali ztrátu kolem 800 tisíc eur měsíčně, v loňském roce už to bylo jen 250 tisíc eur a leden tohoto roku jsme poprvé zakončili s pozitivní ebitdou,” vysvětluje Šulta, proč očekává, že Carvago zakončí rok 2023 poprvé v zisku.
Umělá inteligence v obchodu s ojetinami
Umělou inteligenci využívá Carvago dlouhodobě při hromadném zpracování fotografií ojetých vozů. S bezkonkurenční rychlostí roztřídí desetitisíce obrázků podle toho, zda je na nich exteriér, interiér nebo jiná část vozu. Rozpozná značku i model auta, stejně jako to, z jakého úhlu je na fotografii natočené. „Když říkáme, že Carvago je primárně technologická společnost, není to jen prázdné klišé,“ říká Tomáš Trnka, ředitel datového týmu Carvago. Aktuálně Carvago pracuje na zapojení již sedmé generace modelu strojového učení do svých interních systémů. Tato generace modelu je přitom pro firmu přelomová. Po úvodním ocenění vozu se ještě podívá na fotky auta a cenu podle nich dodatečně zkoriguje.
Carvago pravidelně analyzuje evropský trh ojetin. V polovině minulého roku data naznačovala, že dva roky trvající trend zdražování ojetin by mohl skončit, ale se začátkem druhé poloviny začaly ceny opět stoupat.
„Ceny ojetin rostou téměř kontinuálně od roku 2020. Poptávka po kvalitních zánovních vozech neustává a podle posledních zpráv od výrobců budou problémy ve výrobě i v tomto roce. Od konce roku 2021 navíc automobilky výrazně zdražily nová auta, a to se letos a v letech následujících opět negativně promítne do cen. I v roce 2023 tak bude realitou, že zákazník na začátku roku koupí zánovní ojetinu a po roce užívání ji bude schopen prodat za stejnou nebo vyšší cenu,“ říká Šulta.
Zatímco na českém trhu byla mezi ojetinami nejprodávanější Škoda Octavia combi s úsporným dieselovým motorem 2.0 TDI 110 kW vyrobeným v roce 2018, mezi zákazníky Carvago byl nejpopulárnější Volkswagen Golf 1.5 TSI vyrobený v roce 2019.
Expanze a plány pro rok 2023
V roce 2023 plánuje Carvago pokračovat v expanzi na nové trhy i v akvizicích v automobilovém segmentu: „V první polovině roku plánujeme zahájit prodej vozů pro zákazníky z Belgie a Francie a také míříme na Balkán, kde jsme před uzavřením smlouvy se strategickým partnerem, který nám pomůže se startem v těchto specifických zemích bývalé Jugoslávie a jihovýchodní Evropy,” říká Šulta. „Do konce tohoto roku chceme být na 10 či více evropských trzích,” dodává.
Plánujete letos koupit ojeté auto? V autobazaru, nebo přímo od majitele? Napište nám do diskuze.