Zatímco většina autobazarů ohlašuje, že ceny ojetin stále porostou, jeden z největších prodejců zánovních ojetin Louda Auto+ jde opačnou cestou a auta výrazně zlevňuje. Nejvíce klesají ceny u zánovních vozidel kategorie SUV, ale o desítky tisíc korun zlevnila i Fabia, Scala nebo Octavia.
Situace na trhu ojetých vozidel se začíná velmi zajímavě rozdělovat. Zatímco některé autobazary řeší nedostatek vozidel a zvýšení úrokových sazeb u úvěrů, kterými prodávaná vozidla financují, neustálým zvyšováním cen, ekonomicky silní hráči jdou opačnou cestou. Nasazují nižší ceny a sázejí tak na získání vyššího tržního podílu. Je zřejmé, že do takové obchodní strategie se může pustit pouze skutečně pouze velmi silný subjekt, který snížení svých marží finančně ustojí. Jedním z nich je leader v obchodování se zánovními ojetými společnost Louda Auto+, kde leze nyní koupit například dvouletou Scalu zlevněnou o 40 tisíc korun nebo třeba téměř nový model Škoda Kodiaq se slevou přesahující 100 tisíc korun
Chceme získat větší tržní podíl, a proto výrazně zlevňujeme. Například model Škoda Kodiaq o více než 100 tisíc korun
Robert Imling, Ředitel prodeje ojetých vozidel Louda Auto+
Situace na trhu ojetin se začala lámat ke konci roku 2018. Tehdy bylo v nabídce přibližně o 22 % ojetých vozidel více než nyní a jejich ceny byly na historickém minimu. V průběhu následujících tří let však ceny výrazně stoupaly. Mohla za to pandemie spojená s onemocněním Covid-19, která způsobila nejen zavření prodeje, ale také továren. Na trhu tak vznikl nedostatek dílů pro výrobu automobilů, především polovodičových čipů. Dodací lhůty u nových vozidel tak dosahovaly několikaměsíčních hodnot a ceny v showroomech stoupaly.
Na to samozřejmě reagoval i sekundární trh a ceny v autobazarech šplhaly do nebes. Ceny ojetých aut rostou i dnes, ale zdá se, že o předražené vozy začíná zájem pomalu klesat. Robert Imling, ředitel prodej ojetých vozidel Louda Auto+ poukazuje i na další aspekt snížených prodejů: „Kromě vysokých cen je dalším důvodem nižšího zájmu o ojetá auta v autobazarech i fakt, že některé autobazary nemají dostatečnou nabídku. Běžní občané totiž pod tíhou rostoucích cen přestali svá vozidla v bazarech prodávat a raději si je opravují a budou je držet déle než v předchozích obdobích“.
Trh na tuto situaci sice reagoval zvýšeným dovozem ojetin ze zahraničí, nicméně podle údajů SDA je minimálně polovina dovezených vozidel starších 10 let. Jde tedy o vozy, které poptávku po zánovních ojetinách nenahradí. Nastalé situace tak chtějí využít velcí hráči, kteří mají dostatek zánovních vozidel a rozhodli se je, navzdory „býčí“ náladě na trhu, zlevňovat. „Nezlevňujeme pouze vozy kategorie SUV, ale i nejžádanější modely, jako je například Škoda Fabia, Octavia, nebo stále žádanější Scala“, doplňuje Robert Imling.