Firemní auto s možností využívat jej i k soukromým účelům je ve větších firmách poměrně častým benefitem. Ale pozor! Rozhodně není nepodstatné, o jaké auto se jedná. Rozdíly v danění a nákladech na pohonné hmoty mohou být i tisícové.
Dostat k dobrému platu i služební auto, které lze používat také soukromým účelům, je skvělý firemní benefit. Ne vždy se sice musí jednat o auto snů, ale co si budeme povídat. Nákup auta dnes není nijak levnou záležitostí a možnost využít služební auto i soukromě se prostě počítá. Počítat se ale musí i náklady, které jsou se soukromým využíváním služebního auta spojené. Nikdy to totiž není úplně zadarmo.
Auto se ke mzdě "dodaňuje"
Při využívání firemního auta k soukromým účelům se totiž zaměstnanci ve mzdě tzv. „přidaní“ částka ve výši 1 % vstupní ceny vozidla. U vozidla v ceně například 800 tisíc korun to je celých 8 tisíc korun. U nízkoemisního vozu, tedy především elektromobilu a hybridu, to je však pouze 0,5 %, v tomto případě tedy 4 tisíce korun.
Spotřeba podle technického průkazu
Dalším velkým benefitem pro uživatele firemního vozidla je jeho spotřeba zapsaná v technickém průkazu. Pohonné hmoty spotřebované při služebních cestách platí pochopitelně v plné výši zaměstnavatel. Pohonné hmoty za soukromé cesty platí většinou zaměstnanec, není-li domluveno jinak. V drtivé většině případů se v takovém případě bere v potaz spotřeba vozu dle technického průkazu. A ta u hybridní Octavie nebo Superbu činí přibližně 1,5 litru na 100 kilometrů. A z vlastní zkušenosti můžeme říci, že při rozumné jízdě a pravidelném dobíjení není spotřeba pod dva litry nereálná.
Na elektriku až 60 kilometrů
V rámci týdenního testu jsme totiž měli možnost vyzkoušet model Škoda Superb iV. Ten kombinuje benzínový motor 1,4 TSI o výkonu 115 kW a elektromotor s výkonem 85 kW. Systémový výkon potom dosahuje 160 kW a maximum točivého momentu pak skvělých 400Nm. Baterie s kapacitou 13 kWh je umístěna pod podlahou a umožňuje ujet na čistě elektrický pohon přibližně 60 kilometrů.
Reálná spotřeba pod dva litry
Přes týden lze tedy jezdit pohodlně po městě čistě na elektriku a na víkend potom vyrazit v hybridním režimu. V tom má Superb spotřebu benzínu dle WLTP už od jednoho litru benzínu na 100 kilometrů. V reálu jsme se ale pohybovali těsně pod hranicí dvou litrů. A kdo by si snad myslel, že motor 1,4 je na takové auto málo, tak je dobré vědět, že maximální rychlost vozu je 225 km/h a zrychlení z nuly na sto potom pouhých 7,7 sekundy.
Foto: Jan Smékal
Příznivé ceny zánovních ojetin lákají k nákupu
Firmy a fleetové manažery také určitě potěší zpráva, že na trhu je aktuálně velké množství zánovních Superbů s hybridním ústrojím, což může představovat poměrně značnou finanční úsporu při nákupu. Například jeden z největších prodejců značky Škoda v Česku, společnost Louda Auto, prodává nové Superby iV ve verzi kombi již od ceny cca 1.060.000,-Kč včetně DPH. Taková cena má pochopitelně vliv i na ceny zánovních ojetin, které jsou díky aktuálním cenám nových vozů velice příznivé. Například právě zmíněná Škoda Superb iV se jako tříletá s nájezdem do 40 tisíc kilometrů a v luxusní výbavě Laurin & Klement dá u tohoto prodejce pořídit již od ceny cca 630.000,-Kč bez DPH. „Jako zánovní ojetina je to ideální vozidlo ke vstupu do kategorie elektrifikovaných vozidel,“ říká Robert Imling, ředitel prodeje ojetých vozidel Louda Auto a doplňuje: „Mnoho zákazníků se následně vrací a zvažují nákup čistě elektrického vozu, například modelu Enyaq.“
Nízkoemisní auto se jako "služebák" vyplatí
S využíváním nízkoemisního vozu jsou pak spojeny i další výhody. V Praze řidiči určitě ocení možnost bezplatného parkování na modrých a fialových zónách. Bez povšimnutí by neměl zůstat ani fakt, že u těchto vozů není potřeba kupovat dálniční známku. Koupit tedy do firmy klasické auto nebo přemýšlet nad nízkoemisním vozem? Při aktuálním srovnání cen klasických automobilů a elektromobilů jsou v současné době pořizovací náklady v případě elektromobilu i hybridu sice stále ještě vyšší, ale ekonomická výhodnost využití takového vozu roste především s mírou jeho využívání. Z toho je zřejmé, že v obecné rovině by se vložení elektromobilu, případně hybridu, do obchodního majetku mělo ve srovnání s automobily se spalovacím motorem spíše vyplatit.