Švédsko je stále lákavou destinací pro nákup ojetých vozů. Není to sice ta nejbližší destinace, ale tamní ceny ojetých aut mohou, především v porovnání s těmi českými, být důvodem, proč nad „švédskou“ ojetinou uvažovat.
Společnost Carvago před rokem zveřejnila analýzu, ze které vyplynulo, že některé modely aut jsou výrazně levnější ve Švédsku než v Česku. Jak si stojí porovnání cen po roce od zveřejnění analýzy? Vycítili švédští prodejci příležitost a začali zdražovat?
- Více než 60 různých modelů je levnějších o sedmdesát tisíc Kč a více
- Výrazné rozdíly v ceně najdeme u modelů VW, Škoda, BMW, Volvo a dalších
- Zánovní Škoda Kodiaq s letošním rokem výroby je o téměř dvě stě tisíc levnější ve Švédsku než v Česku
„Rozdíly v cenách jsou v některých případech překvapivé. Důvody však mohou být různé, kromě progresivní silniční daně můžeme hledat příčinu i v odlišné cenové politice automobilek v Česku a Švédsku, kdy rozdíl v pořizovací hodnotě nového vozu v případě totožného modelu může jít až do statisíců jako v případě Škody Kodiaq,“ říká Jakub Šulta, zakladatel Carvago.
Auta s největším rozdílem v ceně
Zajímavé cenové rozdíly jsou k nalezení v různých třídách automobilů. Zánovní SUV Škoda Kodiaq z roku 2024 (první generace po faceliftu) výkonným motorem 2.0 TDI 147 kW a nájezdem do 5 tisíc km má rozdíl v mediánu cen za posledních 5 měsíců 187 tisíc korun. Mezi cenově dostupnějšími vozy boduje Volvo V60 z roku 2018 v dieselové specifikaci D4, výkonem 140 kW a s nájezdem 100 až 150 tisíc kilometrů s rozdílem mediánových cen 129 tisíc korun.
Provoz dieselu se ve Švédsku prodraží
Švédsko patřilo k průkopníkům zohlednění produkce emisí při určování výše každoročně placené silniční daně, vždyť první takový systém představilo již v roce 1991. Poslední úpravy vedou švédskou veřejnost k tomu, že přechází na elektrické, hybridní či obecně nízkoemisní modely aut. Například majitel Seatu Tarraco, SUV s dieselovým motorem 2.0 TDI 140 kW a rokem registrace 2019, zaplatí ročně na silniční dani 18 326 SEK* (37.203,- Kč), což je tomto případě více než 5 procent jeho hodnoty na švédském trhu.
Jak dovézt auto ze Švédska
Dovoz ojetiny ze Švédska je zcela jistě náročnější než z blízkých spolkových zemí v Německu. „Využít služeb firem, které se dovozem zabývají, nebo pro své auto rovnou vyrazit do Švédska osobně skýtá různá úskalí jako jazykové bariéry, náklady na prověření vozu a podobně. Obě varianty ale spojuje jedno, z našeho pohledu výrazné, riziko – uplatnění záruky. V případě jakéhokoliv problému jste odkázání na prodejce ve Švédsku,“ vysvětluje Jakub Šulta.
O analýze
Carvago porovnalo prodeje na největších inzertních serverech v Česku (sauto.cz) a ve Švédsku (blocket.se) za posledních 5 měsíců (1.1. 2024–31.5. 2024). Obsahem analýzy je rozpad jednotlivých modelů na základní specifikace v mediánových cenách.