Podle ředitele ŘSD Radka Mátla jsou v Česku zakořeněné chiméry o tom, že se na českých silnicích pracuje pouze pět hodin přes den, nebo že máme nejdražší dálnice v Evropě, absolutně nepravdivé.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl se vyjádřil k nočním pracím na českých dálnicích a silnicích, protože například všechny údržbové práce v okolí Prahy i Brna dělá ŘSD právě po nocích. Díky tomu se podařilo zkrátit čas výstavby první etapy rozšíření D1 v Brně o 63 dnů. Až u 60 procent zakázek, které ŘSD soutěží, je hodnotícím kritériem doba výstavby. A zhotovitelům se daří zvládat práce oproti předpokladům dřív, a to z velké části proto, že pracují v noci.
„Byl bych velmi rád, kdybychom opustili chiméry, které jsou v České republice dlouhodobě zakořeněné. To, že se zde na silnicích nepracuje v noci, dělá se pouze přes den a jen pět, šest hodin nebo že máme nejdražší dálnice v Evropě, jsou absolutně nepravdivé informace. Prakticky veškeré údržbové práce v aglomeraci Prahy a Brna děláme pouze v nočních hodinách. To řidiči vůbec nevnímají, protože většina jich v noci spí. Pražský okruh, dálnice D0, tam děláme veškeré údržbové práce v nočních hodinách.
Zhotovitelé obecně využívají nočních hodin velmi často. Nejen z důvodu, aby stihli termín, ale i kvůli klimatickým podmínkám. Některé práce nejde provádět přes den, protože je v létě vedro. A důležité je, že opravy výrazně zkracujeme. Až u 60 procent zakázek je hodnotícím kritériem doba výstavby. A zhotovitelům se daří významně zkracovat dobu výstavby, až o 50 procent proti předpokladu projektanta.
Na D1 u Brna se teď v noci pracovalo velmi intenzivně. Sám jsem byl přítomen některým nočním pracím, kdy se pokládaly nosníky. Kritickým bodem v harmonogramu je stavba mostu přes železnici. Vše je tam ovlivněné harmonogramem stavby této mostní estakády (Horní Heršpice, 220 mostních nosníků, délka mostu 300 metrů) a na té se pracuje intenzivně právě v nočních hodinách. Zhotovitel je teď díky tomu dokonce v předstihu. Některé práce nelze ale předplánovat, proto může mít někdo dojem, že zrovna teď aktuálně se na té stavbě nepracuje. To je ale tím, že teď má zhotovitel maličký náskok. Ta stavba neustále zrychluje, a jakmile se v polovině srpna přehodí provoz z levé na pravou polovinu mostu, nastane obrovské množství dalších prací.
V České republice za sebou máme náročné opravy, kdy jsme dokázali opravit deset kilometrů dálnice za 28 dní v obou jízdních pásech. Něco podobného se teď povedlo na silnici I/37 u Pardubic, kde oprava probíhala v neskutečně rychlém čase. A to je správná cesta, protože řidiče chceme omezovat co nejméně,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Mluvčí ŘSD Jan Rýdl k tématu uvedl, že na nejzatíženějších úsecích dělají pracovníci ŘSD až 80 procent údržby v noci. A na rozšíření dálnice D1 v Brně pracuje ŘSD v noci pravidelně. Umožňují to i moderní těžké stavební stroje. „Díky nočním pracím a moderním technologiím jsme dokázali zkrátit dobu výstavby první etapy o 63 dnů. Naši stavaři díky svému nasazení a pochopení řidičů dokázali posunout původní termín dokončení. Nová mostní estakáda Horní Heršpice na D1 v Brně začne sloužit motoristům už v polovině dubna 2025,“ uvedl Jan Rýdl.