Obava z opětovného uzavírání ekonomiky je značná. Podle předsedy Asociace autobazarů APPAA by se v takovém případě velká část obchodů mohla přesunout na ulici a většina malých autobazarů by ukončila svoji činnost.
Aktuální čísla související s počty nakažených nejsou nijak optimistická. Jsou vlastně mnohonásobně horší než tomu bylo v jarních měsících, kdy celá česká ekonomika v podstatě zavřela brány. Situace spojená s pandemií Covid-19 tak opět vzbuzuje obavy, zda se nebude uzavírat ekonomika. Jarní „lockdown“ totiž zasadil tisícům českých firem, podnikatelům a OSVČ ránu, ze které se někteří již nevzchopili a ti silnější se z ní budou vzpamatovávat další roky. Jedním z nejvíce zasažených odvětví byl automobilový průmysl. Auta se přestala nejen vyrábět, ale také prodávat. A to jak nová, tak i ojetá. V České republice se podle neoficiálních statistik prodá každý měsíc přibližně 60 tisíc ojetých vozů. Finanční ztráty prodejců tak šly do desítek miliard korun. Předseda Asociace autobazarů APPAA, že to byly ztráty zbytečné: „Podíváme-li se na to prizmatem dnešní situace, kdy denní nárůsty nakažených překračují tisícovku denně, a jediné co se děje je to, že vláda vydá nařízení k nošení roušek, ovšem s mnoha výjimkami, musím se ptát, zda jarní uzavření ekonomiky bylo nutné. Tisíce lidí zůstaly bez práce, krachují firmy napříč všemi odvětvími, lidé se bojí utrácet a nevěří novým opatřením,“ říká Přikryl.
Podle něj by případné opětovné uzavření prodejen automobilů způsobilo kolosální dopad na celé odvětví. Nejen, že většina prodejců by musela pravděpodobně ukončit svoji činnost, ale významný dopad by to mělo i na celkovou zaměstnanost. V oboru prodeje ojetých vozidel totiž přímo nebo nepřímo pracuje odhadem až 75 tisíc lidí. Nejen přímo v samotných prodejnách, ale také například v odtahových službách, které vozy přepravují, dále v servisech, callcentrech, marketingových a PR agenturách, finančních a pojišťovacích společnostech, atd. “Celý trh s ojetinami by se zhroutil a podle by takovou situaci přežily pouze importérské programy jednotlivých automobilek a ti největší hráči na trhu,” domnívá se Přikryl. Velká část prodejů by se navíc podle něj přesunula mimo autobazary a odehrávaly se přímo na ulici. Podobně jako těsně po revoluci. Ochrana zákazníka by tak opět byla o poznání nižší, na silnice by se dostávaly neprověřené vozy, mnohdy v nevyhovujícím technickém stavu.
Podle prodejců ojetin se sice situace pomalu zlepšuje, ale prodejní čísla stále nedosahují ani 70 procent hodnot před “lockdownem”. “Lidé se bojí zadlužit, kupují převážně levnější auta. Ta však z trhu mizí, což má vliv na nárůst jejich ceny,” říká Přikryl. To potvrzuje i Jakub Seidler, hlavní ekonom ING, který pro stanici ČT24 uvedl, že průměrná cena ojetin vzrostla o 10 procent.