Možnost dovézt bezcelně na Ukrajinu ojeté vozidlo rozbouřila již tak divoké vody na českém trhu s ojetinami. Ukrajinci sice zatím v Česku kupují převážně levná ojetá auta, to se ale může během pár týdnů změnit.
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj zrušil v rámci válečného stanného práva cla na dovoz osobních vozidel určených pro soukromé účely. Současně se zrušením cel byla na takové vozy zrušena i spotřební daň a daň z přidané hodnoty. Opatření se však netýká pouze ojetých vozidel, ale i těch zcela nových. Teoreticky je tak možné, například u zcela nového vozu, nechat si odečíst, resp. vrátit DPH, vůz odvézt na Ukrajinu, kde se zatím nemusí DPH ani clo platit, a takové auto tam výhodně prodat. Prostor pro zajímavou marži vytvoří nejen nezaplacené clo, které před zavedení stanného práva činilo 10 procent, a spotřební daň, ale také DPH ve výši 20 procent z takto navýšené částky.
Na trhu s ojetinami platí pravidlo „Každé auto má svého kupce“. Pro totálně zničený ukrajinský vozový park to platí ještě daleko silněji. Auta všech cenových kategorií tam jsou a budou velice potřebná.
Petr Přikryl; Předseda Asociace autobazarů APPAA
Podle neoficiálních informací, které má naše redakce od některých ukrajinských obchodníků s automobily k dispozici, byl takto vytvořen naprosto bezprecedentní prostor pro zajímavé zisky. Ukrajinští obchodníci se ale zatím poohlížejí spíše po hodně levných ojetinách. Nejen kvůli ceně, ale také kvůli nedostatku pohonných hmot, která z pochopitelných důvodů trápí celou Ukrajinu. Staré motory bez množství elektroniky totiž dokážou jezdit i na nízkooktanový a nekvalitní benzín, který se na Ukrajině dá přeci jen sehnat o trochu snadněji a hlavně levněji.
Z českých autobazarů tak údajně začínají mizet ojeté vozy v ceně do 50 tisíc korun, které aktuálně kupují právě Ukrajinci. Jenže to se může velice rychle změnit. Podle Luboše Vorlíka, výkonného ředitele AAA Auto, vzrostl medián ceny u mladých ojetin za poslední rok víc jak o čtvrtinu: „Ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím vzrostla mediánová cena zánovních aut v tuzemsku o 136 000 korun (26,2 %) na letošních 655 000 korun, v Polsku o 27 306 PLN (32,4 %) na letošních 111 506 PLN (585 680 CZK) a na Slovensku o 4 010 EUR (18,7%) na současných 25 500 EUR (622 733)“. A právě na těchto trzích začínají Ukrajinci nakupovat osobní vozidla více než v minulosti.
Někteří ukrajinští podnikatelé navíc začínají připravovat nákupy zánovních ojetin a také úplně nových vozů, které plánují následně na Ukrajině prodávat. Jak se vypořádají s legislativními nařízeními a omezeními, ohledně odpuštění cla a DPH, není redakci v tuto chvíli známo, nicméně je pravděpodobné, že na trh se zánovními ojetinami, a také na trh s novými vozy, může být v blízké době vyvíjen další tlak v podobě zvýšeného zájmu ze strany Ukrajinců. Podle některých odhadů tak mohou ceny poptávaných vozidel vzrůst v průběhu roku o dalších 30 procent. Vše ale může „zhatit“ zrušení stanného práva, o čemž se v těchto dnech diskutuje čím dál tím častěji, protože jeho aktuální platnost by měla vypršet již 25. května. Ukrajinský prezident však žádá, aby stanné právo bylo prodlouženo o dalších 90 dní.