V českých inzerátech se aktuálně objevují přibližně 2 tisíce vozidel, která je možno zakoupit za méně než 40 tisíc korun. To se rovná přibližné výši průměrného platu. Při nákupu takového auta je ale potřeba mít se na pozoru
V lednu 2024 bylo v nabídce na českém inzertním trhu výrazně víc aut než v prosinci – téměř 101 tisíc oproti 88 tisícům, což představuje nárůst o 14 procent. Znamená to vlastně návrat k normálnímu stavu, protože prosinec je kvůli vánočním svátkům nejslabším měsícem v roce, kdy obchody s ojetými vozy výrazně stagnují. Zajímavější a víc vypovídající je proto srovnání s lednem loňského roku: meziročně v nabídce tuzemských inzertních serverů sedm tisíc aut ubylo (pokles o 6,6 procenta). Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu, provedené experty AAA AUTO, největšího prodejce ojetých vozů v ČR.
Většina aut je starších deseti let
Co se týče rekordmanů, v inzerci stále figurují nejdražší auta, jež se v ní objevila v prosinci – pořád se nabízejí Bugatti Chiron za 90 milionů korun, Ferrari 812 Competizione Aperta za 60 milionů, ale také dva kousky Mercedesu SLS AMG Black Series za 34,5 milionu, po dvou kusech Ferrari 599 za 25 milionů a Ferrari Purosangue za 24 milionů či Rolls-Royce Spectre za 18,8 milionu korun. Mototechna také nabízí Mercedes-Benz G Cabrio za 14 milionů, sběratelský unikát ze soukromé sbírky zakladatele AAA AUTO Anthony Dennyho. Výjimečnost auta podtrhuje fakt, že jde o jedno z pouhých 200 vyrobených kusů takzvané Final Edition z roku 2013, a také jeho nájezd pouhých šest tisíc kilometrů.
Na druhém konci žebříčku je přes 2000 vozů s cenou pod 40 tisíc korun, což představuje současný průměrný plat v Česku. Přesně 7313 nabízených aut (tedy 7,3 procenta) je starších 16 let, což je aktuální průměrné stáří tuzemského vozového parku, dalších 51 150 aut je věkově v rozmezí 10 až 16 let – což ukazuje, že téměř 60 procent v česku nabízených aut je starších deseti let. „Stáří samotné nemusí mít až takový význam, pokud důkladně známe technický stav a servisní historii konkrétního vozu. V tomto ohledu jsou nejvíce rizikové individuální dovozy ze zahraničí, při nichž nejčastěji dochází k manipulacím s tachometry a servisními záznamy. Tito prodejci se často spoléhají na to, že při rychlém prodeji na ulici nemá zákazník čas si vše dostatečně prověřit. Naopak velcí obchodníci, kteří preferují auta s tuzemským původem, se prověřování historie vozů a jejich stavu věnují profesionálně a mají pro to nejlepší technické vybavení, personální zdroje i zkušenosti,“ říká Luboš Vorlík.
Cena ojetin roste
Naopak se zvýšila střední (mediánová) cena nabízeného vozu, a to o deset tisíc na 210 tisíc korun, a mírně také najeté kilometry (155 vs 157 tkm) i stáří vozidel (10,3 vs 10,2 roku). Aut je tedy meziročně méně, zato jsou dražší a mají více najeto. A je to dlouhodobý trend. Pro porovnání: předloni, v roce 2022, bylo ojetých vozů v nabídce téměř stejně (99 tisíc), byly ovšem o 21 tisíc korun levnější (medián), měly méně najeto, věkově na tom byly stejně. A před třemi lety byl cenový střed nižší o 60 tisíc korun (150 tisíc Kč), auta byla o čtyři měsíce mladší a měla o pět tisíc kilometrů méně najeto (152 tisíc km).
Cena v inzerci nabízených aut tedy v posledních třech letech neustále roste. A to i výrazně nad průměrnou inflaci, která mezi lety 2021 a 2023 činila podle Českého statistického úřadu 12,88 procenta. Typické ojeté auto, nabízené před třemi lety za 150 tisíc korun, by tedy zdražila inflace na 191 tisíc; ve skutečnosti se momentálně nabízí ještě o 20 tisíc dráž.
Škodovky stále vedou
Pořadí v první desítce nejvíce nabízených značek se nemění s jedinou výjimkou na chvostu tabulky. Stejně jako v případě nových vozů vede v ojetinách tuzemská Škodovka, následovaná Volkswagenem, Fordem, BMW, Mercedesem, Audi, Peugeotem, Renaultem – devátou a desátou příčku si pak prohodili Hyundai a Opel. Jen pro zajímavost: nejvyšší kilometrové nájezdy mají vozy značky Audi (194 tisíc km), nejnižší naopak Hyundai (87 tisíc km). Ty jsou také nejmladší (6,9 roku), nejstarší v první desítce jsou renaulty s mediánem 12,4 roku.
Ceny elektroaut klesají
Setrvalý nárůst nabídky zaznamenáváme u čistě elektrických (BEV) i hybridních automobilů, jež mají elektromotor jen jako výpomoc ke spalovacímu agregátu. U BEV představuje meziroční nárůst téměř 21 procent na 756 kusů inzerovaných kusů, v případě hybridních vozů je to dokonce plných 43 procent (1429 ks). Hodně zajímavé je, že zatímco zájemcům o pořízení ryzího elektrovozu jdou na ruku setrvale klesající ceny – před rokem byl cenový medián BEV 947 tisíc korun, letos je to 790 tisíc, tedy o 157 tisíc korun méně – u hybridních aut je trend opačný, když vidíme nárůst o 20 tisíc na 690 tisíc korun. „Za poklesem cen elektrovozů stojí zejména globální zlevnění nových vozů Tesla, jež se propsalo i do cen ojetin. Ještě loni v lednu byl cenový medián nejprodávanější Tesly Model 3 1,15 milionu korun, letos je to 790 tisíc korun, tedy o neskutečných 360 tisíc korun méně, což představuje pokles o 31 procent,“ komentuje Luboš Vorlík s tím, že nižší ceny jdou však na vrub i vyššímu kilometrovému nájezdu (60 vs 36 tisíc km) i stáří (3,4 vs 2,3 roku) u Tesly 3. „Naopak do nabídky zatím nepromlouvá mediálně tolik propíraná invaze čínských elektromobilů. Až na značku MG se v Česku objevují maximálně jednotky kusů nových značek jako NIO či Dongfeng,“ uvádí Luboš Vorlík.