Počet aut, ze kterých je možné vybírat, vzrostl totiž meziročně o 4,5 %. Příčinou jsou pravděpodobně ekonomické problémy domácností, neboť přibývají auta s českým původem. Vyplývá to z dat společnosti Cebia.
Trh ojetých vozidel letos nabízí větší výběr vozů než v loňském roce. Počet aut, ze kterých je možné vybírat, vzrostl totiž meziročně o 4,5 %. Příčinou jsou pravděpodobně ekonomické problémy domácností, neboť přibývají auta s českým původem. Naopak dovozy ojetých aut se letos propadají. Za první tři kvartály letošního roku se do České republiky dovezlo o 6,5 % méně ojetých vozů než ve stejném období loni. Celkově bylo přivezeno 118 453 aut, což je o 8 275 ks meziročně méně. Oproti situaci na konci letošního pololetí však pokles dovozů zpomaluje.
Neobvyklý zářijový propad
„Lze předpokládat, že za zvyšující se počet ojetých aut s českým původem může to, že se lidé častěji začali zbavovat například druhých vozů v rodině. Na trhu přibylo zejména modelů Škoda Octavia. Z toho, že se meziročně i mezikvartálně prodloužila doba prodeje, je patrné, že zájem o auta se nezvyšuje. Naopak v září trh zaznamenal meziroční propad prodejů o zhruba 5 %, kdy lidé kupovali auta méně než například v srpnu, což je neobvyklé,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která dlouhodobě monitoruje trh ojetých vozidel.
Totálně havarovaná vozidla z USA a Kanady
Počet aut, která mají při prodeji uvedený český původ, se meziročně zvýšil ze 44,4 % na rovnou polovinu nabídky (50 %). Počet aut s německým původem klesl o 1,6 procentního bodu na 18,9 %. Za zmínku stojí také dlouhodobý pokles vozů z Itálie, které za poslední roky snížily svůj podíl téměř na polovinu a nyní tvoří 1,9 % nabídky. „Trh se stále diverzifikuje a dostávají se na něj čím dál více například i auta z USA či Kanady, u nichž je ale problém v tom, že 66 % z nich je po totální havárii,“ upozorňuje Martin Pajer.
Auta se prodávají déle
Průměrná doba prodeje letos meziročně mírně roste. Ojetá auta se prodávají o dva dny déle, a to 67 dní. Ještě na konci letošního prvního pololetí se prodávala o čtyři dny rychleji. Průměrná doba prodeje ojetého auta však klesá v případě, že prodejci nabízejí klientům zdarma Základní výpis z historie vozidla od Cebia. Vozidla, u nichž si klienti mohou zkontrolovat najeté kilometry sami bez toho, aniž by něco platili nebo se zavázali ke koupi vozu, jsou pro ně atraktivnější a prodejci vzbuzují v kupujících větší důvěru. V těchto případech se auta prodávají v průměru za 52 dní, což znamená, že se prodají v průměru o 15 dní rychleji. V tuto chvíli jej nabízejí velcí prodejci jako je např. AAA Auto, kteří dohromady tvoří zhruba 42 % prodejců z řad autobazarů. Většina aut se však prodává přes individuální prodejce či napřímo mezi fyzickými osobami.
Průměrná cena roste
Průměrná cena narostla meziročně o 3,8 %, tedy o 11 000 Kč na 298 000 Kč. Je to o 2 000 Kč více než na konci pololetí. Průměrné stáří vozů se meziročně nezměnilo, stále činí 9,3 roku. Auta s českým původem nepatrně omladila na 7,7 roku, ale auta se zahraničním původem bez ohledu na rok dovozu naopak mírně zestárla na 10,8 roku. Auta, která byla do Česka dovezená v letošním roce, vykazovala průměrné stáří 10,7 let, přičemž podíl aut starších 10 let se meziročně snížil z 52,1 % na 49,4 %.
Klesá počet ujetých kilometrů
Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých vozů meziročně klesla ze 153 000 km na 146 000 km. Příčinou ale může být čím dál častější stáčení tachometrů. Vzhledem k průměrnému stáří aut a vysokému podílu aut s naftovým motorem by číslo udávající průměrný nájezd mělo být vyšší.
Nepřekonatelná Škoda Octavia
Auta na naftu tvořila letos zatím 49,2 % nabídky. Auta na benzín klesla o jeden procentní bod na 46,7 %. Auta na elektřinu tvořila stabilních 0,9 % trhu. Z pohledu značek došlo k navýšení podílu vozů Škoda Octavia, které překonaly hranici 10 % a tedy každé 10. prodávané ojeté auto je právě tento vůz. O dva procentní body přibylo aut s propadlou STK, jejichž podíl dosáhl 22,6 %. Mezi nejčastější barvy patří stále šedá (21,5 %), následovaná bílou (19 % a černou (18,3 %). Oproti loňskému roku se na trhu vyskytuje více červených aut a naopak méně stříbrných.
Počet aut po prvním majiteli klesá
Podíl aut, u nichž prodejci uvádějí, že jsou po prvním majiteli, meziročně klesl o dva procentní body z 47,9 % na 45,9 %. Toto číslo však neodráží realitu, ale ukazuje na další klamnou praktiku prodejců. Je prakticky nemožné, aby při průměrném stáří 9,3 roku byla polovina aut po prvním majiteli.
Záhada aut po prvním majiteli
U aut se zahraničním původem tvoří nově dovezená auta (tedy auta dovezená v letošním roce) jen něco přes čtvrtinu prodejů, zhruba tři auta ze čtyř byla dovezená do Česka v předchozích letech, kdy byla prodána novému majiteli a nyní jsou přeprodávána. U těchto aut tedy není možné, aby byla po prvním majiteli. V případě čerstvých dovozů dosahuje průměrné stáří vozů téměř 11 let a pravděpodobnost, že jsou po prvním majiteli, je rovněž nízká. U aut s tuzemským původem je prakticky nemožné, aby většina z nich měla jen jednoho majitele, a to vzhledem k bezmála osmiletému průměrnému stáří tuzemských vozů a skutečnosti, že významná část z nich pochází původně z operativních leasingů, po nichž byla následně přeprodána.
Nehavarované auto téměř neexistuje
Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, činil letos 99,40 %. Ve skutečnosti je v případě desetiletých aut, což je přibližně průměr trhu, po havárii 60 % z nich, přesto se o haváriích kupující téměř nikdy nedozví. Inzertní portály často neumožňují rozlišit havárii od poškození a prodejci pak raději neuvádějí nic. Většinu z nich však ani tato skutečnost neomlouvá, neboť i po přímém dotazu zákazníka ho často ani o poškození neinformují, natož o havárii. Zatajování havárií patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.