Obliba SUV a terénních vozidel roste. Stále častěji si je však lidé pořizují i jako městská auta, kdy tato už vozidla dávno neslouží svým původním účelům. Jen za posledních pět let narostl jejich počet v inzerci o 68 %.
Zatímco před epidemií covidu tvořil podíl vozidel kategorie SUV v nabídkách ojetých aut zhruba 13 %, letos za první tři kvartály činilo jejich zastoupení mezi ojetými vozy už 21 %. S dlouhodobě rostoucím zájmem však roste také jejich cena. Tu pochopitelně žene do značné míry vysoký zájem ze strany kupujících. Průměrná cena za ojeté SUV či terénní vozidlo dosahuje letos 493.000,- Kč, což je zhruba o 130.000,- Kč více než před pěti lety. „Znamená to, že tato auta podražila o zhruba 36 %,“ doplňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která dlouhodobě monitoruje trh ojetých aut a která pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při jejich prodeji tím, že si přes ní mohou online prověřit historii jakéhokoli ojetého vozu.
SUV nejezdí v terénu, ale po městě
Foto: Jan Smékal
„Průměrné stáří prodávaných SUV vozů je nižší, než je průměr trhu a dosahuje 7,8 roku. Také průměrný kilometrový nájezd je nižší, jen zhruba 111 000 km, což ukazuje na dlouhodobější trend pořizovat si tato auta i pro jízdu po městě. Také to ale ukazuje na to, že velká část těchto aut má stočený tachometr,“ upozorňuje Martin Pajer z Cebia s tím, že se nepoctiví prodejci na SUV modely velice často zaměřují, neboť vzhledem k jejich vyšší ceně na nich stočením tachometru vydělají samozřejmě více. Proto se obzvláště u nich vyplatí prověřit si před koupí jejich historii, díky čemuž lze odhalit i zatajené havárie a poškození.
Škodovka vede. Jak jinak...
Foto: Jan Smékal
Vůbec nejprodávanějším vozem této kategorie je Škoda Kodiaq (7,94 %). Druhé místo si nárokuje Volkswagen Tiguan (6,36 %), za kterým následují vozy Škoda Karoq (6,19 %), Hyundai Tucson (4,57 %), Kia Sportage (3,04 %), Dacia Duster (2,94 %), Škoda Kamiq (2,81 %), BMW X5 (2,78 %), Volvo XC60 (2,58 %) a desítku uzavírá Ford Kuga (2,55 %). V těsném závěsu se pak drží modely Toyota RAV4, BMW X3 a Audi Q7.
Elektrická jsou pouhá dvě procenta SUV
Foto: Jan Smékal
Většina SUV a terénních aut se prodává s naftovým motorem (52,76 %). Dvě pětiny (39,68 %) pohání motor na benzín a 2,04 % jezdí čistě na elektřinu. Více než polovina nabízených SUV a terénních vozů má podle prodejců český původ (56,55 %), německý je uveden jen u 15 % aut (přesně 14,95 %). Každé páté auto pochází buď ze země, kterou nelze označit v inzerci, nebo prodejci původ záměrně neuvádějí. Nejčastější nabízenou barvou je šedá (22,18 %) těsně následovaná bílou (21,70 %) a černou (20,45 %).
Pozn: Data z hlavních inzertních portálů za první tři kvartály 2024, porovnáno se stejným obdobím 2019.