Nedostatek ojetin na trhu vyústil fakt, že se na něm začínají ve větší míře objevovat vozidla s nějakou právní vadou nebo přetočeným tachometrem. Po celé Evropě tak roste zájem o datové prověrky ojetin.
Navzdory globálnímu nedostatku polovodičů platforma carVertical od roku 2020, kdy její obrat činil 8,5 milionu EUR, zdvojnásobila své tržby. Společnost exponenciálně rostla a v roce 2021 dosáhla tržeb 17,7 milionu EUR. Společnost carVertical aktivně působí v České republice a nyní oznamuje své plány na odemknutí nových trhů. Cílem společnosti je rozrůst se v ekosystém, který bude sloužit potřebám různých zákazníků.
Krize dodavatelského řetězce zasáhla automobilové podniky po celém světě, způsobila nedostatek čipů a změnu spotřebitelských vzorců. Zatímco mnoho organizací utrpělo ztráty příjmů, carVertical vykazuje stabilní růst. Podle generálního ředitele carVertical Rokase Medonise je růst tržeb společnosti výsledkem další expanze ve střední a východní Evropě i na amerických trzích, podporované různými marketingovými strategiemi v cílových zemích. Společnost také výrazně investovala do dat, zlepšování služeb a zvyšování spokojenosti zákazníků. V roce 2021 do portfolia carVertical přibyly pouze dva nové trhy: Dánsko a Spojené království.
„V důsledku celosvětového nedostatku polovodičů se nabídka ojetých automobilů na některých trzích snížila o 40 %. Protože řidičům poskytujeme přehledy historie aut, následky krize jsme pocítili na vlastní kůži. To nám ale nezabránilo dosáhnout našich finančních cílů. Ve skutečnosti se náš tým navzdory těmto potížím rozrostl z 36 členů na začátku roku 2021 na aktuálních 76,“ říká Medonis.
Krize dodavatelského řetězce není jedinou překážkou, která pustoší automobilový průmysl. Válka na Ukrajině nejen otřásla našimi životy, ale také ovlivnila trhy ve střední a východní Evropě. Když vypukla válka, carVertical okamžitě ukončil své operace v Rusku a Bělorusku. Podle Medonise společnost poskytuje finanční podporu Ukrajině a doufá, že válka brzy skončí.
I v nejkonzervativnějším scénáři společnost carVertical očekává, že v roce 2022 vzroste výnos společnosti nejméně na 25 milionů EUR a rozšíří se na nové trhy. Své služby již začala nabízet v Austrálii, Španělsku a Mexiku. Kromě toho carVertical doufá, že se prosadí v zemích jako Jihoafrická republika, Nizozemsko, Portugalsko, Brazílie, Gruzie, Spojené arabské emiráty, Kanada a Portoriko.
„Než budeme v některé zemi nabízet přehledy o vozidlech, musíme nejprve získat data. Jakmile nám naše produktové a datové týmy dají zelenou, můžeme začít investovat do marketingu, abychom oslovili potenciální zákazníky a vysvětlili jim důležitost kontroly historie automobilů,“ vysvětluje Medonis. Společnost carVertical se od počátku svého působení orientuje na automobily. To se však v blízké budoucnosti změní, protože společnost spouští služby i pro kupce ojetých motocyklů.
„Na tento krok se připravujeme už dlouho. Stále dostáváme dotazy od nadšenců do motorek, až začalo být jasné, že bychom toho měli využít. Už teď si zájemci o nákup motocyklu mohou na carVertical zkontrolovat jeho historii. Naše schopnosti v této oblasti budeme v průběhu roku 2022 dále vylepšovat,“ říká Medonis.
Společnost už získala pozornost fondů rizikového kapitálu, ale v této fázi vývoje plánuje rozšiřovat své produkty organicky. „V průběhu loňského roku jsme se toho spoustu dozvěděli o našich klientech, jejich potřebách, zvycích a nejistotách. Byl to zážitek, který nám otevřel oči a vytyčil dlouhodobou vizi našeho podnikání. Chceme se stát ekosystémem, který kontrolu historie automobilů dalece přesahuje,“ dodává Medonis.
Rozšíření portfolia carVertical je složitý proces, který bude vyžadovat externí investice. V současné době společnost pokračuje v rozvoji svých služeb a v rozšiřování na nové trhy.
Prověřujete si při nákupu ojetého vozu jeho servisní historii v nějakých placených nebo nekomečních databázích? Napište nám své zkušenosti a doporučení do diskuze.