Komentář: Česko v oblasti elektromobility údajně výrazně zaostává. Nejen s pobídkami pro zákazníky, ale také například s výstavbou dobíjecí infrastruktury. Podle odborníků tak v této oblasti hrozí Česku nová „železná opona“.
Nástup elektromobility je pravděpodobně nevyhnutelný. Je sice „tlačen“ různými dotacemi, pobídkami a pokutami (například za nadměrnou produkci emisí), což není zrovna v souladu s ekonomickými zákony, ale s tím se už asi nic neudělá. Otázkou proto zůstává, jak Česko tenhle již dávno rozběhnutý závod zvládne. Zatím to totiž vypadá, že na startu dost zaspalo.
Ve stejném duchu se vyjadřují i někteří odborníci. Například Radek Špicar, víceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, se v České televizi vyjádřil v tom smyslu, že se obává, že v Česku bude cesta k elektromobilitě trvat déle, než jinde: „Osobně se bojím něčeho, čemu říkám nová železná opona v oblasti osobní mobility. Protože když se podíváte na to, jak je připravené Česko na nástup elektromobility a například naše sousední Německo, tak je v tom propastný rozdíl“. Podle Špicara je to především kvůli tomu, že Češi mají oproti Němcům přibližně třetinovou koupěschopnost, kladou menší důraz na ochranu životního prostředí nežli Němci, a německá vláda Němcům na nákup elektromobilů přispívá, kdežto ta česká v podstatě nikoliv.
Je ovšem otázkou, zda se má elektromobilita prosazovat za cenu pobídek, dotací a dalších úlev. Zda by si spíše neměla prošlapat na trh cestičku sama. Kde by dnes elektromobilita byla, kdyby se nezaváděla například norma Euro 7? Jaké by byly v USA prodeje Tesly bez amerického „dotačního balíčku“ na elektromobily? Ještě nedávno bylo možné u některých českých supermarketů dobíjet elektromobil zcela zdarma. Zákazníci vozidel se spalovacím motorem ale nijak zvýhodněni nebyli.
Kdo někdy jezdil elektromobilem, dá nám jistě za pravdu, že to je velmi příjemné svezení. Tichý provoz, zrychlení, u těch lepších elektromobilů, potom velice zajímavá technologie, konektivita, atd… Jenže pro mnoho lidí je zatím automobil jakýmsi synonymem svobody. Alespoň tedy ve smyslu „nasednu a jedu“. S elektromobilem je potřeba se naučit žít. Musíte ho brát jako parťáka a počítat s ním při plánování svého programu, resp. cesty. A to se chce při současném stavu české dobíjecí infrastruktury a českých cenách aut bez pobídek, jenom málokomu.
Za jakých podmínek byste si koupili elektromobil? Napište nám do diskuze.