V Česku se nový majitel elektromobilu musí zatím spokojit s možností parkovat v Praze na modrých zónách a s úsporou za dálniční známku. Vyspělá Evropa však nákup elektromobilů podporuje až desítkami tisíc euro
Nástup elektromobility se nedá přehlédnout. Jakkoliv jsou „auta na baterky“ výsledkem tlaku politiků a nikoliv přirozenou evolucí, musíme je začít respektovat. Možná si je sice od roku 2035 budeme muset i kupovat, ale kdo ví? Třeba se během těch dalších třinácti let pohled na elektromobilitu změní, nebo dojde k takovému posunu v technologiích, že auta budou mít standardní dojezdy jako ta současná se spalovacím motorem, budou také stejně tak drahá a dobíjení bude možné na každém rohu.
Zatím je však, minimálně v Česku, vlastnění a už i provozování elektromobilu spíše luxusem. Předchozí vláda totiž elektromobilitu v podstatě nijak zásadně nezvýhodňovala a ta současná to také nemá ve svých prioritách. Tedy, abychom byli objektivní, jakýsi náznak dotací na nákup elektromobilu existuje. Podle MPO by nový dotační program mohl být vyhlášen již tento měsíc, nejpozději v únoru. S největší pravděpodobností ale půjde o podporu nákupu vozu pouze pro podnikatele. Proč jenom pro podnikatele? Nevíme. Dotace na elektromobil by mohla být stanovena stanovena ve výši 75 % pro malé podniky, tedy do 50 zaměstnanců, 65 % pro střední podniky do 250 zaměstnanců a 55 % pro velké podniky nad 250 zaměstnanců.
Navíc se pravděpodobně nebude jednat o dotaci z celkové ceny vozu, ale pouze z vícenákladů na elektromobil oproti běžnému automobilu na spalovací motor. Tedy jde o jiný model, než mají třeba ve skandinávských zemích nebo Nizozemsku či Německu. Tam jde většinou o přímé dotace a dosáhnout na ně mohou i běžní zákazníci. Například v Norsku je až 75 procent nově prodaných aut na elektřinu. Důvodem je pochopitelně cenová výhodnost. Majitelé elektromobilů totiž nemusí platit daň z vozu, která je extrémně vysoká, ani DPH, a ještě mohou získat dotaci až 4500 euro. Například elektrický Golf je tak v Norsku dokonce mírně levnější než stejný model se spalovacím motorem. Druhým důvodem silného rozmachu elektromobility v Norsku pak může být to, že v zemi se již za tři roky, tedy v roce 2025, mají přestat prodávat vozy se spalovacím motorem.
Česko zatím nad podobně štědrými dotacemi neuvažuje. Důvod je zřejmý – jednoduše na to nejsou peníze. Jednou věcí jsou totiž přímé finanční pobídky a druhou potom výpadky z příjmů státního rozpočtu. Například za spotřební daň u benzínu a nafty, DPH nebo silniční daň. Dá se proto předpokládat, že ani v nejbližší budoucnosti tomu u nás nebude jinak. Naopak, může být ještě hůř. Elektřina totiž zdražuje už i u dobíjecích stanic a dotační programy pro firmy také nejsou bezedné. Elektromobily v Česku tak mají před sebou ještě asi hodně trnitou cestu.
Kdyby byl elektromobil stejně drahý jako srovnatelný vůz se spalovacím motorem, koupili byste si jej? Napište nám do diskuze.