Aktuální ceny nových elektromobilů běžné občany k nákupům zrovna moc nevybízejí. Jak ale elektromobilitu právě této skupině, která nedosáhne na žádné dotace, přiblížit? Nabídnout jim elektromobily na sekundárním trhu. Tedy použité.
V letošním roce budou moci podnikatelé a firmy využít státní dotace na nákup elektromobilu. Ta by měla činit až 200 tisíc na auto a dalších až 150 tisíc na dobíjecí stanici. Výzvu připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a je na ni vyčleněno 1,95 miliardy korun. Podle ministerstva cílí tato podpora především na ty subjekty, které by si jinak nemohli elektromobil dovolit. Jakkoliv se v různých diskuzích na internetu objevují nesouhlasné komentáře, především z řad běžných občanů, může tato podpora pomoci dostat v horizontu několika let elektromobily právě i k těmto občanům. Jak?
Foto: Jan Smékal
Nakupují především firmy
Tahounem při nákupu nových aut byly vždy firmy a podnikatelé. Především z daňových důvodů. Podle odhadů se z celkových prodejů nových aut v roce 2023 prodalo cca 80 procent firmám a podnikatelům, a zbylých 20 procent běžným občanům. K těm se pak tyto vozy dostávají ze sekundárního trhu. Ať již to jsou zánovní vozy, nebo ty starší. A není důvod se domnívat, že podobně by tomu mohlo být i u elektromobilů.
Foto: Jan Smékal
Sekundární trh je šance
Jenže ty jsou drahé i pro firmy a podnikatele. Alespoň tedy pro ty menší. Cílem dotačního programu tedy je, aby firmy měly chuť nové elektromobily kupovat, a ty se po nějaké době dostaly na sekundární trh, kde si je budou kupovat běžní občané. Mohla by to být jedna z cest, jak přiblížit možnost nákupu elektromobilů široké veřejnosti. Větší penetrace elektroaut je totiž velice důležitá. Třeba kvůli ochotě budovat další a další dobíjecí body. Jsou to spojené nádoby. Čím více elektroaut, tím více dobíjecích stanic a tím snadnější a příjemnější život s elektromobilem.
Foto: Jan Smékal
Automobilky, vyvracejte mýty...
Budou si ale chtít běžní občané kupovat ojetý elektromobil? Zatím to tak nevypadá. Informovanost je v této oblasti velmi slabá. Automobilky a importéři by neměli komunikovat pouze to, že jejich nejnovější model má zrychlení z nuly na sto za čtyři sekundy a dojezd dle nějaké metodiky tolik a tolik kilometrů. Měly by se snažit vyvracet mýty. Třeba o tom, že baterie bude u ojetého elektromobilu za pět let zralá na výměnu, že taková auta neumí nikdo opravit, nebo třeba to, že v zimě nedojedou ani z Prahy do Brna. To jsou totiž praktické věci, které potencionálního kupce ojetého elektromobilu zajímají nejvíc. Zrychlení pod pět sekund bude požadovat asi málokterá česká rodina. Ta chce především bezpečnost, levný provoz, vysokou užitnou hodnotu a hlavně jistotu, že auto bude dlouho a bez problémů sloužit.
Koupili byste si ojetý elektromobil? Proč ano, proč ne? Napište nám do diskuze.