Může za to Tesla? Ceny ojetých elektromobilů dramaticky klesají. Mediánová cena klesla o 300 tisíc

Foto: Jan Smékal

Závěr roku přeje prodejům ojetých aut jako nikdy dříve. Cenový medián sice mírně vzrostl, o pět tisíc korun na 210 tisíc Kč, ale u elektromobilů se propadl až o 300 tisíc korun. Na sekundární trhu navíc přibývají dieselové motorizace.


Celkem bylo na českém sekundárním trhu v listopadu 2023 inzerováno rekordních 108 640 ojetých vozů, o 534 kusů víc než v říjnu. Medián najetých kilometrů se nezměnil (156 000), ten věkový neznatelně poklesl (10,5 vs 10,7 roku). Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu, provedené experty AAA AUTO, největšího prodejce ojetých vozů v ČR. Opět mírně, o 2,4 %, přibylo v nabídce inzertních serverů dieselových aut, zatímco benziňáků nepatrně ubylo (o sto kusů). Výraznější je jen nárůst počtu inzerovaných elektromobilů – o 11 %, ovšem z nízkého základu: na prodej bylo v listopadu 766 elektrických vozů s mediánem stáří 2,8 roku a nájezdem 27 tisíc kilometrů. 

Trh s ojetinami se rozjel 

Zajímavější jsou ovšem srovnání meziroční, u nějž jsou nárůsty mnohem výraznější – svědčí o tom, že trh s ojetinami se letos „rozjel“ podstatně vyšším tempem než loni. Zatímco v listopadu 2022 se na českém trhu nabízelo 101 tisíc aut, letos to bylo o sedm procent více. Medián stáří se nezměnil (10,5 roku), prakticky stejný zůstal i tachometrový nájezd (loni 156 vs 157 tisíc km). Podstatný je i nárůst počtu naftových ojetin, jichž meziročně přibylo šest procent na 34 625 vozů – jejich zajímavostí je, že mají poměrně dost najeto, kilometrový medián činí 186 134 km (o 1 500 km víc než loni), stáří pak 9,5 roku (o něco málo mladší než před rokem). A jejich ceny jsou o dost vyšší – zatímco v loňském listopadu se nabízely nafťáky za 237 tisíc korun, letos je to už 249 tisíc – navýšení tedy představuje o 12 tisíc korun. U benzinových motorizací je nárůst ještě o něco výraznější – ze 199 tisíc Kč zdražily na 215 tisíc (+16 000 Kč). 

Ceny elektromobilů padají 

Nejzajímavějším údajem je ovšem dramatický pokles cen inzerovaných elektromobilů. Zatímco v předposledním měsíci loňského roku bylo na prodej 481 aut do zásuvky s mediánovou cenou 1,2 milionu korun (stáří 1,7 roku, nájezd 19 233 km), letos v listopadu to bylo o šedesát procent víc, 766 kusů – jenže jejich cena poklesla o plných 300 tisíc korun na 900 tisíc Kč. Ruku v ruce s tím se logicky mírně zvýšil medián stáří (2,8 roku) i najetých kilometrů (27 tisíc). U hybridních modelů, jejichž celkový inzerovaný počet je zhruba dvojnásobný (1 420 ks), nejsou cenové změny tak výrazné – zlevnění sice nastalo, ale o pouhých 20 tisíc korun na 672 tisíce Kč. A i zde mírně narostlo stáří a počet ujetých kilometrů (33 vs 42 tisíc km, 2,2 vs 2,8 roku). 

Může za to Tesla? 

Na ceny zánovních elektromobilů mělo velký vliv dvojí zlevnění ceníkové ceny nové Tesly Model 3 v průběhu roku 2023 – celkem až o 25 procent. To se projevilo na celém trhu ojetých EV vozů, protože mnoho konkurenčních výrobců na toto zlevnění reagovalo. Což je skvělá příležitost pro kupující ojetých elektromobilů,“ říká provozní ředitel AURES Holdings Petr Vaněček. 

Nejlevnější elektrické ojetiny od 200 tisíc korun 

A přidává několik čísel ze statistik lídra českého sekundárního trhu, sítě autocenter AAA AUTO. „Průměrná cena ojetého elektromobilu je u nás aktuálně 616 tisíc korun, nejlevnější elektroauta se prodávají už za 199 tisíc Kč – přičemž ještě loni to bylo o 40 tisíc více. Mezi nejprodávanější modely u nás patří Tesla Model 3, BMW i3, Nissan Leaf a Škoda Citigo-e iV. A třeba Teslu Model 3 jsme ještě letos na jaře uměli nabídnout nejlépe za 800 tisíc korun, dnes začínáme na 719 tisících,“ doplňuje Vaněček. 

Octavia stále královnou ojetin 

Co se týče nejnabízenějších modelů, jejich pořadí je setrvale stejné, čeští zákazníci jsou v tomto směru konzervativní. Na prvním místě i v listopadu zůstává Škoda Octavia (10 097 kusů) s cenovým mediánem 199 tisíc Kč, stářím 9,7 roku a nájezdem 184 tisíc km, následuje Škoda Fabia (6 196 ks, 79 900 Kč, 14,4 roku a 148 000 km) a Superb (3 406 ks, 375 000 Kč, 7 let, 170 000 km). Čtvrtý je Volkswagen Golf (3 254 ks, 150 000 Kč, 12,4 roku, 175 000 km), pátý VW Passat (2 984 ks, 239 000 Kč, 9,5 roku, 202 000 km). Na dalších místech najdeme BMW 3, Ford Focus, VW Touran, BMW řady 5 a Škodu Kodiaq – ta se do první desítky probojovala nově s 1 182 kusy, cenovým mediánem 729 000 Kč, čtyřletým stářím a 91 tisíci kilometry na tachometru. 

Uvažujete nad nákupem ojetého elektromobilu? Proč ano, proč ne? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.