Náklady na provoz elektromobilu v ČR dosahují na částku 800 euro měsíčně

Foto: autoevolution.com

Česká republika patří mezi země, kde jsou rozdíly v nákladech na elektromobily a na vozidla se spalovacími motory stále značné. Zatímco vlastnictví a provoz benzínového vozu u nás podle průzkumu vyjde měsíčně v průměru na 541 eur (14 600 korun) a dieselového vozidla na 570 eur (15 400 korun), v případě elektromobilu jde o 793 eur (21 400 korun). Hlavním důvodem je fakt, že stát u nás nepodporuje elektromobilitu v takovém rozsahu, jako je tomu v jiných zemích.


Elektromobily už jsou dnes v mnoha evropských zemích zcela konkurenceschopné s konvenčními automobily, pokud jde o náklady na jejich vlastnictví a provoz. Oproti tomu v České republice vyjde elektromobil stále výrazně dráž. Vyplývá to z letošního vydání průzkumu Car Cost Index, který pravidelně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan. Analýza sleduje skutečné komplexní náklady na vozidla střední velikosti. Do výpočtu zahrnuje amortizaci, náklady na palivo, úroveň daňové zátěže, ale i výdaje na pojištění a údržbu. Pro potřeby studie jsou náklady zprůměrovány za první čtyři roky provozu při předpokládaném ročním nájezdu 30 tisíc kilometrů. Letos se do průzkumu zapojilo 18 států včetně České republiky. Studie ukázala, že elektrická vozidla jsou v současnosti ve většině zkoumaných zemí nákladově konkurenceschopná s benzínovými a naftovými automobily. Pojem „nákladově konkurenceschopná“ je přitom pro účely indexu definován tak, že jde o elektromobily, u nichž výdaje na vlastnictví a provoz nejsou o více než 5 % vyšší než u srovnatelných vozidel se spalovacími motory.



Elektromobily střední třídy (segmentu D) jsou podle analýzy plně konkurenceschopné ve 14 zemích: v Belgii, Dánsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii. Kompaktní elektromobily (segment C) jsou pak zcela konkurenceschopné v 8 zemích: v Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Švédsku, Švýcarsku a Velká Británii. „Dobrou zprávou je, že náklady na elektrické vozy klesají. Zároveň pozorujeme, že se vyvíjí silný trh s kvalitními ojetými elektromobily. Špatnou zprávou je, že vlády nedokážou zajistit nabíjecí infrastrukturu nezbytnou k uspokojení poptávky na trhu,“ komentuje průzkum Tex Gunning, generální ředitel společnosti LeasePlan. Česká republika patří mezi země, kde jsou rozdíly v nákladech na elektromobily a na vozidla se spalovacími motory stále značné. Zatímco vlastnictví a provoz benzínového vozu u nás podle průzkumu vyjde měsíčně v průměru na 541 eur (14 600 korun) a dieselového vozidla na 570 eur (15 400 korun), v případě elektromobilu jde o 793 eur (21 400 korun). Hlavním důvodem je fakt, že stát u nás nepodporuje elektromobilitu v takovém rozsahu, jako je tomu v jiných zemích.

Finanční aspekt je spolu s nedostatečnou infrastrukturou pro nabíjení největší překážkou pro rychlejší nástup elektromobility v České republice. Elektromobil si tady pořizují převážně lidé, pro které je takový vůz symbolem jejich osobního postoje,“ říká Peter Tölgyesi, obchodní ředitel tuzemské pobočky společnosti LeasePlan. Pokud stát přijde se silnější podporou čisté mobility, bude Česká republika podle Petera Tölgyesiho následovat vývoj v západních zemích, kde je zastoupení elektromobilů mnohem vyšší: „Pandemie koronaviru může přechod na elektromobilitu zbrzdit, dlouhodobý trend je ale zjevný a poptávka po elektrických vozidlech bude stoupat i v České republice. Svým zákazníkům chceme přechod na elektromobilitu co nejvíce usnadnit propracovanou nabídkou, která bude zahrnovat nejen financování vozidel, jejich servis, údržbu i všechny související služby, jako je tomu v případě klasického operativního leasingu, ale také součinnost při výstavbě nabíjecích stanic.“ 

Celkové měsíční náklady na provoz vozu (seřazeno podle výše výdajů na elektromobil)

 

                                    benzín            nafta               elektromobil

Řecko                              547 €              534 €               594 €

Maďarsko                        537 €              538 €               642 €
Švédsko                          643 €              655 €               646 €
Francie                            598 €               633 €               654 €
Portugalsko                     651 €              672 €               686 €

Irsko                                640 €              613 €               695 €

Rakousko                        685 €              672 €               718 €
Nizozemsko                    711 €              806 €               721 €
Německo                         704 €              720 €               730 €
Španělsko                       603 €              609 €               730 €
Itálie                                 807 €              763 €               742 €
Velká Británie                  727 €              731 €               744 €
Norsko                             851 €              913 €               750 €
Česká republika            541 €              570 €               793 €
Belgie                              686 €              709 €               797 €
Dánsko                            765 €              716 €               797 €
Finsko                              767 €              794 €               944 €
Švýcarsko                       960 €              925 €               949 €

  

Co ještě ukázala analýza LeasePlan Car Cost Index 2020: 

  • Průměrné měsíční náklady na vlastnictví a provoz automobilu se v celé Evropě značně liší: v případě benzínového vozu od 537 eur (14 500 korun) v Maďarsku až po 960 eur (25 900 korun) ve Švýcarsku.
  • V poměru k HDP jsou celkové náklady na vlastnictví a provoz automobilu nejvyšší v Itálii a Portugalsku, naopak nejnižší v Dánsku a Švédsku.
  • Norsko a Švýcarsko jsou nejdražšími zeměmi pro řízení konvenčních automobilů.
  • Právě v Norsku vyjdou elektrická auta výrazně levněji v porovnání s tradičními vozy.
  • Maďarsko je nejlevnějším místem k řízení benzínového vozidla, zatímco Řecko je nejlevnějším místem k užívání dieselového automobilu.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.