Podle Svazu dovozců automobilů budou lidé nadále používat své stávající vozy se spalovacími motory a v některých zemích dojde ke zvýšení podílu dovozu starých vozidel. Se stárnutím vozového parku se tak celkově produkované emise mohou spíše zvýšit.
V roce 2035 má vstoupit v platnost zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory. Nad ekonomickými dopady tohoto nařízení se vedou rozsáhlé diskuze. Bude za 12 let auto luxusním zbožím? Budou elektromobily o desítky procent levnější, než nyní? Zaniknou některé automobilky? Budou se auta spíše půjčovat, nebo vlastnit?
Podle nás se z aut se spalovacími motory stane velice žádané zboží. Lidé si je budou hýčkat a servisovat déle, než nyní. Jejich cena nebude klesat tolik, jako v minulosti, a je tak docela dobře možné, že například desetiletá Fabia bude v roce 2035 stát více, než stála jako nová. Uvidíme. Podle Svazu dovozců automobilů je totiž potřeba připomenout, že dopad přijetí takového rozhodnutí má nejen širší environmentální souvislosti, ale také ty další. Například ekonomické, sociální a energetické.
Podle Michala Marka, ředitele Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd České republiky, se osobní doprava na emisích CO2 způsobených dopravou podílí 12 % a doprava jako taková, včetně nákladních aut, lodí a letadel, se na celkových emisích CO2 podílí 25 %. Z toho vyplývá, že osobní doprava se na globálních emisích CO2 podílí pouhými 3 %. Podle SDA je v tomto kontextu ještě dobré uvést, že za posledních 20 let byly emise škodlivých látek u osobních vozů sníženy zhruba o 90 % a že další možnosti vývoje spalovacích motorů i technologií čištění výfukových plynů mohou přinést ještě další zlepšení, pokud nebudou kategoricky zakázány.
Podle SDA nelze ani souhlasit s vyjádřením pana Marka, že cena elektromobilů bude klesat. SDA ve své tiskové zprávě totiž uvádí, že zejména v následujících letech bude stále rostoucí poptávka po bateriových komponentech cenu elektromobilů spíše navyšovat. Rovněž vyšší poptávka po vzácných kovech do baterií, masivní investice do výrobních technologií a do vývoje se podle SDA nezbytně odrazí na vyšší ceně elektromobilů. Přitom cena baterie tvoří, a v nejbližších letech nadále bude tvořit, významnou část jejich ceny.
Zákaz prodeje nových vozů se spalovacím motorem tak v reálu kýžené snížení škodlivých emisí v krátkodobém horizontu nemusí podle SDA přinést, pokud bude přechod na nové technologie příliš razantní a nebude akceptovat aktuální technologickou a ekonomickou situaci. Elektrická auta budou ještě po nějakou dobu pro mnoho lidí v řadě zemí obtížně finančně dostupná, což může výrazně snížit kvalitu obměny vozového parku. Lidé budou nadále používat své stávající vozy se spalovacími motory a v některých zemích dojde ke zvýšení podílu dovozu starých vozidel. Se stárnutím vozového parku se celkově produkované emise mohou naopak zvýšit.
Z pohledu SDA je důležité, aby byla stará neekologická auta plynule nahrazována novými s výrazně nižším dopadem na životní prostředí. Razantní zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory tento proces citelně zpomalí a dotkne se především menších aut, což pro ekonomicky slabší státy představuje velký problém. V neposlední řadě pak jde ruku v ruce se snižujícím se průměrným věkem vozového parku i vyšší bezpečnost silničního provozu, kterou by mohl zákaz prodeje nových vozů se spalovacím motorem negativně ovlivnit.
Jak se díváte na zákaz prodeje nových vozidel se spalovacím motorem od roku 2035? Je to podle vás správná cesta?