Když v roce 1989 stála Škoda Favorit 136 L tehdejších 84.600 tisíc korun československých, asi nikoho v tu dobu nenapadlo, že jednou může stát vozidlo této automobilky téměř dva miliony. Přesto se tak stalo
Vozy značky Škoda jsou v České republice mezi řidiči dlouhodobě nejpopulárnější. V segmentu nových i ojetých aut si škodovky stále drží ta nejvyšší prodejní čísla. Je to dáno nejen nezpochybnitelnou kvalitou těchto aut, ale také jejich relativně příznivou cenou a vysokou užitnou hodnotou. Značka samotná se navíc pro Čechy stala jakýmsi „love brandem“, a tak se v Česku škodovky prodávají velmi dobře. Auta si oblíbili nejen soukromí řidiči, ale také firmy, které do svých fleetů kupují nejen Fabie a Octavie, ale často také luxusní Superby a v poslední době i elektrické modely Enyaq.
Elektrické modely však zatím ve firemních fleetech rozhodně nepřevažují. Firmy si je kupují zatím spíše jako deklaraci svého zodpovědného přístupu k životnímu prostředí. Stojí je to ale dost peněz, a to dokonce i přes možnost odečíst DPH a získat nějakou tu dotaci. Škodovka před pár týdny představila elektrický model Enyaq Coupé RS iV, který se dle našeho názoru designově skutečně velice povedl. Jenže tohle je právě to auto, které si bude moci dovolit asi málokterý soukromník a také málokterá firma. Jeho cena totiž začíná na částce 1.559.900,-Kč, přičemž když si zákazník vybere další příplatkovou výbavu, může se dostat s cenou těsně pod dva miliony. Naše konfigurace zvýšila cenu auta na konečných 1.934.000,- korun.
Nutno hned na začátku objektivně přiznat, že do příplatkových položek jsme zahrnuli i prodlouženou záruku na 5 let za 17.000,-Kč a také předplacený servis na 5 let za 52.000,-Kč. Přidali jsme také třeba, podle nás naprosto nezbytné, tepelné čerpadlo za 30.500,-Kč, oranžovou metalízu za 25 tisíc korun, 21 palcová kola za 20 tisíc korun nebo například boční airbagy za cenu 10 tisíc korun. Finální cena jenom pár desítek tisíc pod magickou hranicí dva milióny je ale šokující.
Dva milióny je totiž cena, za kterou už se dají koupit skutečně luxusní vozy typu Audi Q7, BMW X5 nebo například Mercedes GLE. Ano, mluvíme sice o modelech se spalovacím motorem, nicméně o modelech prémiových značek, které svému majiteli, z pohledu pohonu, nabídnou poměrně velkou dávku svobody. Velký dojezd, palivo načerpáno za pár minut, topení na „plné pecky“, žádné hledání správného čipu k dobíjecí stanici, atd…
Až budoucnost ukáže, jestli bude mít elektromobilita šanci prosadit se i u vozidel tohoto typu. U městských vozidel je to jasná věc. U těch rodinných to ale ještě asi nějakou dobu potrvá. Snad se během té doby ceny podobně krásných aut, jako je Enyaq Coupé RS iV, dostanou na úroveň, která bude pro běžného spotřebitele mnohem příznivější.