Na první pohled mě nové BMW 220d Gran Tourer nijak neuchvátilo. Jenže pak jsem s ním strávil týden, během kterého jsem za jeho volantem najezdil skoro 900 kilometrů. A ona se ta láska nakonec tak nějak dostavila.
Foto: Jan SmékalA co se za ten týden tedy stalo, že jsem změnil názor a nechtělo se mi auto vracet? Odpověď vám snad dá text níže. Stará pravda totiž říká, že nikdy nedostaneš druhou šanci udělat první dojem. Nelze než souhlasit. Jenže přísloví už neříká, že druhý dojem může být někdy důležitější než ten první. A u BMW 220d Gran Tourer to platí tedy stoprocentně. Vzhled vozu a ani jeho barva na mě totiž nijak závratný dojem neudělaly. Jenže auto kategorie MPV si kupujeme spíš kvůli jeho užitné hodnotě, komfortu, prostornosti, snadnosti ovládání a motoru, který umožní rychlé a pohodlné přesuny s přijatelnou spotřebou. A to byl právě ten druhý dojem, kterým si mě tohle BMW získalo.
Začnu tedy motorem – naftový čtyřválec o objemu 1.995ccm a výkonem 140kW vystavuje stopku všemFoto: Jan Smékal teoriím o konci dieselů. Se spotřebou 5,8l/100km uděloval vozu velmi slušnou dynamiku, na které měla samozřejmě lví podíl i skvělá osmistupňová automatická převodovka. Řadila opravdu neznatelně a naprosto přesně. U vozu kategorie MPV to asi málokdo vyžaduje, ale v tomhle BMW lze zvolit i jízdní režim Eco, Standard nebo Sport. A právě sportovní režim byl pro svižnou, ale zároveň pohodlnou jízdu, ten nejlepší. Hladina vnitřního hluku téměř nulová, dálničních 180km/h žádný problém, na okreskách je auto přiměřeně tuhé, prostě radost si zajezdit
Foto: Jan SmékalInteriér vozu je tradičně perfektně zpracovaný a kdo si zvykne na pár specifických zvláštností, například v ovládání blinkrů nebo zadního stěrače, nebude mít za volantem žádný problém. Trochu samostudia tak zabere jen ovládání systému iDrive, nicméně nejběžněji používané funkce si řidič osvojí během pár okamžiků. Audio Harmann/Kardon hraje skvěle, i když pár "wattíků" navíc by neškodilo :). Perfektní sedadla s nastavitelným bočním vedením dovolují i po dlouhé jízdě vystoupit bez bolavých zad a v zatáčkách krásně podrží. Bílá kůže nebude asi pro rodiny s dětmi a psem příliš praktická, ale je opravdu velmi efektní a dodává interiéru ten správný nádech luxusu.
Pár nedostatků jsem ale v interiéru přeci jen našel. Tak především – s autem kategorie MPV vyráží rodinaFoto: Jan Smékal nejen na krátké víkendové výlety, ale také třeba na dovolenou do Itálie nebo Chorvatska. Při takové dlouhé jízdě se pak často partneři v řízení vystřídají, aby cesta lépe a bezpečněji ubíhala. Ale ouha, v autě, které má všechny možné vychytávky a luxusní doplňky, se sklon sedadla ovládá vlastní vahou těla řidiče, jako u těch nejlevnějších modelů „mainstreamových“ značek. Elektrické ovládání s pamětí, nebo alespoň otočná růžice, by vozu prémiové značky rozhodně slušelo více. Při té příležitosti by se slušelo zjednodušit nastavení sklonu zrcátka pro "head-up" display. Dělat to při každé výměně řidiče přes menu je složité. I když je pravda, že v menu je možnost nastavit jednotlivým řidičům profily.
Druhé překvapení se ukrývalo v loketní opěrce. Je v ní sice praktický držák na telefon i s indukčním nabíjením, jenže telefon velikosti Samsung S9+ nebo iPhone 8 Plus se do držáku prostě nevejde. Telefon je tak potřeba nabíjet klasicky kabelem. Také na přístrojové desce se objevil drobný nedostatek – údaje mezi rychloměrem a otáčkoměrem nebyly přes střed volantu vidět.
I přes drobné nedostatky je BMW 220d Gran Tourer „prémiovka“ se vším všudy. Nabídne nejen vysoký komfort a perfektní kvalitu zpracování, ale také jistý punc osobitosti. Alespoň v testované oranžové barvě určitě. Jistě, kvalita má také svojí cenu. Testovaný model s paketem Luxury Line se jako nový prodával od ceny cca 1.100.000,-Kč,- ale nemám dojem, že by taková cena nebyla zasloužená. Na současném trhu ojetin moc modelů 220d Gran Toure nenajdete, takže bude potřeba porozhlédnout se v zahraničí. Pěkné kusy s malým kilometrovým nájezdem se dají pořídit již za cenu kolem 25 tisíc euro. pozor ale, abyste kupovali opravdu u značkového prodejce nebo dealera.
Jak to vidí Eva (39 let, ředitelka cestovní kanceláře)
„Krásný a pohodlný interiér mě opravdu dostal. Barvu auta bych asi zvolila jinou, oranžová je na mě dost výstřední. Jako žena jsem také ihned zjistila, že pedál plynu je dotažen až k podlaze, takže řídit v podpatcích téměř nelze. Líbila se mi vyšší pozice za volantem, z auta jsem opravdu krásně viděla. Už jsem řídila hodně aut s automatickou převodovkou, ale tak sametové řazení jako u tohoto BMW jsem ještě nezažila, to je prostě paráda. A jestli bych ho chtěla? Asi ano, ale v černé metalíze :).“