BMW řady 5 posbíralo v anketě Auto Roku 2011 vyhlášené Svazem dovozců automobilů mezi luxusními vozy nejlepší hodnocení. Čím „pětka“ porotu okouzlila? Tím samým, čím oslovuje zájemce o slušnou ojetinu i dnes.
BMW 530d Touring, osmistupňový Steptronic, zadokolka, stříbrná. Auto, které jsem v roce 2011 testoval na klikatých silničkách v okolí Slapské přehrady jako nové, se mi nedávno dostalo do ruky jako ojeté. Když si dáte při výběru pozor na původ vozu a budete striktně trvat na doložení kompletní servisní historie, mohl by vám nákuptakového auta udělat hodně radosti. Pochopitelně, že je nezbytné auto také pořádně zkontrolovat v nějakém servisu. přeci jen, "pětkové" BMW bude po deseti, jedenácti letech mít přeci jen už něco za sebou. I kdyby ho vlastnila manželka švýcarského zubaře...
PŘEČTĚTE SI TEST BMW 220d GRAN TOURER
Ale jen co do auta sednete, víte, že tohle je BMW. Jeden pohled na střední tunel a víte, co máte dělat. Přepnout na režim Sport. Tohle je řidiči pětky skvěle prodáno. Na širokém displeji se na chvíli objeví rentgenový snímek auta, kde je červeně vyznačeno, co všechno se přiostří. Motor, podvozek, řízení a převodovka. Po zmizení obrázku z displeje máte informaci o zvoleném jízdním režimu pod tachometrem. Auto na suchých silničkách statečně zatajuje svojí hmotnost. Elektronika aktivně vyrovnává náklony a řídí tlumiče tak rychle, že když přední vletí do díry, zadní už o ní ví a odpovídajícím způsobem ji zatlumí.
V ostrých zatáčkách se zadní náprava natáčí až o tři stupně. Brzdy na suché silnici zpomalují auto, jak by to byla závodní motokára. Šestiválec táhne jako by auto nevážilo nic. Vnímání rychlosti je zkreslené. Převodovka řadí jemně a motor není slyšet. Jenom svištíte zatáčkami. Úplně ztratíte pojem co je fyzika. Jedním stiskem jste v programu Sport+, který vám umožní kontrolovaný drift. Jak snadné je podlehnout. Jako pamětník jsem dával najevo údiv nad pokrokem: „Cože? Tohle je kombík? A koksák?“ Tak to bylo moje krátké setkání s 530d Touring na suché silnici.
Další setkání bylo delší, na týden, ale sněžilo, sněžilo, sněžilo. Kamarádi „znalci“ mi říkali, to si moc nezajezdíš. Skoro jsem se začal bát. Ale pak jsem někam jel, mezitím začala sněhová bouře a málem jsem nenašel cestu zpátky. Nebylo vidět kde je silnice, kde pole a když jsem se doplazil na dálnici, tak tam byly jen dvě koleje vyjeté od náklaďáků. Auto se v hlubokém sněhu krásně drželo ve stopě, citlivě řadilo a citlivě přidávalo plyn. Do kopce, z kopce a do zatáček pomalu, v klidu, bez problémů. Žádná prorokovaná vlající záď. Kam na to chodíte, kamarádi, na ty předsudky? Technika se vyvíjí rychleji než lidová slovesnost.
Šestá generace se oproti předchozí výtvarně zjemnila a zároveň přibrala na dynamice. Když se na pětku v kombíku dívám, dělá dojem, že je placatější a širší. Má stále dlouhou kapotu, střecha se mírně svažuje dozadu, má krátké převisy vpředu, dlouhý rozvor a masivní záď. Dostala však více rafinovaných tvarů a linií, takže vás nenechá spustit ze sebe oči. Další koncert designu začíná, když si do ní sednete. Všude ušlechtilé materiály, dokonalé zpracování a příkladná ergonomie. Dveře se poslední centimetr zavírají téměř nehlučně. Nastavitelná sedačka vás obejme a zafixuje. Uspořádání přístrojů a tlačítek působí pro majitele předchozích modelů důvěrně známým dojmem. Čtyři charakteristické kruhové přístroje a do ruky padnoucí volant, kde palci ovládáte tempomat, audio a telefon. Střední tunel nese řadící páku osmistupňové automatické převodovky Steptronic, několik důležitých tlačítek jako je vypnutí kontroly trakce nebo změna jízdního režimu.
Druhou dominantou středního tunelu je ovládač iDrive. Ovládá se s ním navigace, rádio, telefon, palubní počítač, jízdní dynamika, klimatizace a mnoho dalších funkcí. Vše se zobrazuje na brilantním displeji. Stiskem tlačítka Start tlumeně naskočí řadový vznětový šestiválec o objemu 3,0l a výkonu 245k. Z 0 na 100 km/h podle údajů výrobce zrychluje auto za 6,4 s. Maximální točivý moment je 540 Nm. K dispozici jsou čtyři jízdní režimy. Horní pozice voliče je SPORT+ a pak program SPORT. Pokud jedete tak, aby se vám nezačala hrnout přední kola, krásně se ukáže, jaký je mezi oběma režimy rozdíl. SPORT+ vás nechá driftovat téměř bez omezení, v programu SPORT se drift jenom naznačí a auto se vrátí plavně do stopy. Programy NORMAL a COMFORT mají dost výmluvné názvy, tak je nebudu komentovat. V posledních třech režimech se dá jedním stiskem strategicky umístěného tlačítka vyřadit kontrola trakce, takže když na to přijde, můžete si bleskově driftnout nebo předvést parádní otočku i v režimu COMFORT.
Takže co říct na závěr? Na podzim jsem si jí užil na suchém asfaltu a v zimě v zasněžené Praze, po špatně upravené dálnici i na zasněžených okreskách. Jízdní vlastnosti jsou špičkové a zadní náhon je velkým zdrojem radosti. V zimní části testu jsem měl spotřebu 10,6 l/100km. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 8,6 a spotřebu ve městě 11,9. Můj režim byl někde mezi a rozdíl přičítám jízdě na sněhu a ledu, protiprokluz byl na každé křižovatce v činnosti. Na dlouhé trati jsem se dostal pod 7 litrů. Když k tomu připočteme pocity uvnitř, reprezentaci zvenku a praktičnost kombíka, budete těžko hledat vůz, který v sobě spojuje v tak vysoké míře sport, eleganci, užitek a hospodárnost. Cena základního modelu byla v roce 2011 1.315.000,- Kč. Dnes se dá desetiletý exemplář v dobrém stavu koupit za nějakých 350 - 400 tisíc, což není zase tak úplně špatná cena. Ale jak jsme psali v úvodu, prověřit, prověřit a zase jenom prověřit...