Ohrnujete nos nad značkou Dacia? Tak to jste určitě neseděli v jejích aktuálních modelech, nebo třeba v zánovním Dusteru. To auto je tak dobré, že se v autobazarech sotva ohřeje.
Tytam jsou doby, kdy byla Dacia nejen levná, ale také neskutečně chudá z pohledu výbavy. Dnes je to jinak. Dacia je sice stále levná, samozřejmě viděno prizmatem obecných cen v automobilovém segmentu, ale výbavou strčí do kapsy i mnohem zvučnější značky s téměř dvojnásobnou cenovkou. Takže co jsme v testovaném Dusteru našli za výbavu? Počítejte se mnou: pohon 4x4 s možností trvalého uzamčení, automatickou klimatizaci, tempomat, vyhřívaná sedadla, parkovací kameru, hlídání mrtvého úhlu, střešní ližiny, hliníková kola, metalízu, navigaci, asistent pro sjíždění kopců, atd… Parametr „Výbava“ tedy Duster zvládá na jedničku.
Na jedničku zvládá i design. I když tahle disciplína je velmi subjektivní, v modré metalíze a s šedočernými koly vypadá Duster opravdu velmi zajímavě. Na „drsném“ vzhledu ji přidává přední ochranný rám a zadní šedočerný plast pod nárazníkem. Trochu škoda zadních světel, která jsou velmi podobná těm z Jeepu Renegade. Ale to je detail, který asi naprosté většině majitelů vadit nebude. Naopak přední grafika světel se hodně povedla. LED svícení prostě Dusteru sluší. Interiér rozhodně nikoho neurazí a to ani přes přítomnost tvrdých plastů. Duster si na nic nehraje a tak řidič najde vše tam, kde to intuitivně očekává.
V některých testech novinářských kolegů jsme si přečetli, že je Dacia Duster jedno z nejpomalejších aut. Neměřili jsme to. Ale i kdyby ano, co na tom? Duster není určen pro ty, co chtějí jezdit po německých dálnicích dvousetkilometrovou rychlostí. Je to auto pro klidného řidiče, který ocení nízkou spotřebu a docela překvapivé ticho v kabině. Trochu je potřeba si zvyknout na krátké zpřevodování, ale ani tak není Duster žádnou brzdou provozu. Dálniční rychlost s ním udržíte velice snadno. A když vjedete do terénu, budete se s Dusterem cítit naprosto skvěle. Auto pro rybáře, myslivce, chalupáře nebo sportovně založené jedince, kteří vyráží do přírody, jako dělané.
Při zapnutém systému 4WD 4x4 Lock si můžete dovolit opravdu hodně. Auto jsme měli k testování v jarních plískanicích a pohon 4x4 jsme tak náležitě využili. Upřímně – mnohá „esúvéčka“, která se dnes na trhu nabízejí, nesahají Dusteru ani po kotníky. Velmi nás také překvapila spotřeba. Ta se po ujetí cca 700 kilometrů ustálila na hodnotě 6,8l/100km, což je opravdu skvělá hodnota. Tím spíše, že minimálně 100km jsme urazili v horském terénu se zapnutou čtyřkolkou a častým prokluzem kol.
Jako celek se Duster opravdu povedl. Za přijatelnou cenu dostane zákazník vše, co od auta potřebuje a navíc i docela slušnou porci luxusní výbavy. Při výběru ojetého SUV za příznivou cenu byste proto Duster určitě neměli přehlédnout. A zapomeňte na předsudky. Prostě si do toho auta sedněte a potom vyneste verdikt. Skoro bychom se vsadili, že budete velmi příjemně překvapeni.