DS Automobiles vyrábí zatím dva modely SUV – DS7 Crossback a DS3 Crossback. Hodně výjimečnou, čistě elektrickou, „déestrojku“ jsme měli k týdennímu testu. A týden to byl skutečně zajímavý
Foto: Jiří SoukupOd chvíle, kdy automobilka Citroen znovu uvedla značku DS na trh, již sice uplynulo pár let, ale jakmile se na trhu objevilo první DS3, bylo zřejmé, že extravagantní a exkluzivní auta, která má řada DS představovat, uspokojí každého milovníka neobvyklých tvarů a řešení. Další roky nám daly za pravdu a z řady DS se stala samostatná značka, tedy DS Automobiles. Ta má zatím v portfoliu dva modely, tedy DS7 Crossback a DS3 Crossback, ale již brzy představí luxusní sedan DS9 a kupé crossover DS4.
Tyhle dvě novinky se dostanou na trh až v dalších měsících a určitě vám je v testu představíme, ale nyní jsme otestovali čistě elektrický model DS3 Crossback E-Tense, který doplnil již dříve představené dvě benzínové a jednu dieselovou motorizaci. Auto jsme měli k dispozici celý týden a najezdili s ním přibližně 600 kilometrů. Na ten týden změnila „déeska“ kompletně náš zavedený pracovní i životní rytmus. Kvůli dobíjení jsme prostě museli více plánovat a rozvrhovat čas.
Foto: Jiří SoukupO designu auta není potřeba rozsáhle hovořit. Psali jsme o něm již v testu verze DS3 Crossback s benzínovým motorem 1,2 PureTech o výkonu 155 koní, a na našem názoru se od té doby vůbec nic nezměnilo. Jde o naprosto úchvatný design, který musí oslovit každého, kdo nechce mít z auta jenom prostředek k dopravě z bodu A do bodu B. DS3 Crossback tak není podle našeho názoru jen auto. Je to především nástroj k vyjádření osobnosti jeho majitele, a v případě elektrické verze také možnost, jak vyjádřit svůj pohled na životní prostředí.
Vždy je ale něco za něco. Nebudeme-li brát v potaz cenu auta, která je u elektrické verze přibližně o 400 tisíc vyšší než u základní benzínové motorizace, je asi největší daní za elektrickou verzi nutnost plánování cest a trávení času u dobíjecích stanic. To ale není nedostatek auta. Je to bohužel kvůli nedostatečné dobíjecí infrastruktuře a také neukázněnosti některých řidičů aut s konvenčním spalovacím motorem.
Nabíjení z cca 15 procent na cca 90 procent nám trvalo kolem 50 minut. Na tu dobu si ale musíte najít nějakou činnost, protože jinak to je ztráta času. Ideální je proto využít dobíjecí stanice před nákupním centrem, posilovnou, kinem nebo třeba vlastní kanceláří. Jenže každodenní praxe ukázala, že to tak jednoduché zase není. Například před nákupními centry je žalostně málo výkonných nabíječek. A když už jsou, často se stane, že nezvládnou na plný výkon dobíjet dvě auta najednou, i když jsou k dispozici dva kabely. Takže musíte čekat.
Čekat nebo odjet jinam musíte i v případě, kdy na parkovacím místě u dobíjecí stanice stojí vůz se spalovacím motorem a znemožní vám tak dobíjení. Kdo jezdí s EV vozy, dá nám jistě za pravdu, že především v Praze nejde i nijak výjimečný jev. Takže jedete k další nabíječce, čímž opět ztratíte čas.
Jízda samotná je ale ódou na radost. Auto sice musí vydávat umělý zvuk, především kvůli chodcům, ale jinak je jízda tichá, jistá a pohodlná. Elektromotor má výkon 100kW a točivý moment 260Nm. Na semaforech proto budete většinou v roli vítěze, protože „déeska“ se z nuly na 50km/h dostane za cca 3,6 sekundy. Ve městě ujedete v reálném provozu na jedno nabití cca 280 kilometrů, při pomalém ploužení krajinou rychlostí 90km/h pak kolem 250 kilometrů, ale při dálničním tempu budete muset dobíjet přibližně každých 180 kilometrů.
Foto: Jiří SoukupV interiéru si užijete nejen luxusní materiály a perfektní zpracování, ale také například netradiční řešení stahování oken. Prvních pár dní sice budete stále sahat levou rukou na dveře, ale po pár dnech si zvyknete, že tlačítka jsou na středovém panelu. Další nezvyklostí jsou například také vyskakovací vnější kliky. Je to efektní řešení, má ale jeden háček. V zimě, kdy se na karosérii vozu může vytvořit ledová krusta, nemohou kliky přes vrstvu ledu vyskočit, a budete je tak muset z ledového sevření mechanicky vysvobodit.
Podtrženo a sečteno – model DS3 Crossback E-Tense je auto, které by chtěla mít v garáži asi většina z nás. Většinou ale jako druhé auto do rodiny, pro kratší jízdy po městě nebo na výlety v blízkém okolí. Na rodinnou dovolenou do Chorvatska to totiž zatím ještě pořád není. No a pak je tady cena. V budoucnu snad půjde cenovka u elektrických vozů níže, ale dnes je to stále ještě exkluzivní zboží. Na druhou stranu, stylovka, která nenechá nikoho chladným, za ty peníze stojí.