Hybridní auta se mi vždy jevila jako tzv. „slepá ulička“, vyráběná automobilkami jen kvůli plnění emisních norem. Ovšem test Hondy CR-V 2.0 e:PHEV ukázal, že i tato technologie má svůj praktický smysl.
Znáte text skladby od skupiny ŠKWOR „Tak tohle je hustý“? Mimo jiné se v něm zpívá toto: „Snažit se dál o nemožný, překonávat nesnadný cíle, naplno žít přítomností a věci zlý úspěšně míjet…“. Text přesně sedí na pocity z týdenního testování hybridní Hondy CR-V e:PHEV. Bylo to opravdu hustý. Honda se totiž skutečně snaží o nemožné, překonává nesnadné cíle, naplno žije přítomností a věci zlý úspěšně míjí.
Benzínový motor jako elektrárna
Honda CR-V e:PHEV se ve své nejnovější generaci nabízí pouze v hybridní variantě, kdy kombinuje benzínový dvoulitr pracující v Atkinsonově cyklu s unikátní účinností až 40 procent, a dva elektromotory. Jeden funguje jako generátor, druhý je potom využit pro samotný pohon vozu. „Fígl“ celého ústrojí tkví v tom, že benzínový motor, jakkoliv je pochopitelně využíván i pro pohon vozu, zde slouží také jako malá elektrárna, která dodává energii zmíněným elektromotorům.Foto: Jan Smékal
Dojezd na elektřinu až 80 kilometrů
A právě tenhle „gamechanger“ dělá z Hondy CR-V e:PHEV skutečně smysluplný hybrid. Čistě na elektřinu by mělo auto dojet na vzdálenost až 80 kilometrů, ale baterii vlastně nikdy nevybijete. Elektřina do ní totiž proudí v podstatě bez přestávky. V praxi to znamená, že benzín vám bude z nádrže ubývat skutečně pomalu. A to i při delší jízdě po dálnici, kde ostatním hybridům spotřeba spíše stoupá a dynamika klesá.
Foto: Jan Smékal
Extrémně nízká spotřeba
S Hondou CR-V jsme vyrazili na velikonoční výlet do Jizerských hor. Z Prahy jsme vyjížděli s plně nabitou baterií, během víkendu ujeli přibližně 400 kilometrů a vrátili se zpět se spotřebou 4,3 litrů benzínu na 100 kilometrů a s třetinou energie v baterii. Na tak velké auto, navíc s ohledem na profil cesty, to je neskutečný výsledek.
Foto: Jan Smékal
Bohatá výbava
Spokojeni jsme byli také s celkovou užitnou hodnotou auta, kvalitou zpracování interiéru a jeho výbavou. Ta zahrnovala například kožené, elektricky ovládané sedačky s vyhříváním i odvětráváním, head-up display, panoramatickou střechu, zajímavou funkci zapnutí pravé kamery pod zrcátkem při zapnutí pravého blinkru, adaptivní tlumiče a poměrně slušný audiosystém.
Foto: Jan Smékal
Kufr i pro chalupáře
Zavazadlový prostor má objem 617 litrů a můžete si to představit například tak, že se do něj vejdou dva kufry, dětský kočárek, taška s jídlem, cestovní dětská postýlka a ještě zbyde místo na nějaké menší zavazadlo. Víko kufru se dá pochopitelně otevřít bezdotykově „kopancem“ pod nárazník. Odezva by ale mohla být o „fous“ rychlejší.
Foto: Jan Smékal
Trochu vyšší cena, ale CR-V si ji obhájí
Má Honda CR-V e:PHEV vůbec nějakou chybu? No, záleží na úhlu pohledu. Z toho našeho to je cena auta. Hondě musíme přiznat vysokou kvalitu i užitnou hodnotu, nicméně cena 1.394.900,- Kč, kde cena verze e:PHEV začíná, může být i při nesporných kvalitách auta, překážkou při nákupu. S Aerokitem, iluminačním osvětlením a designovými koly si potom ještě cca 100 tisíc připlatíte. Včera ale Honda oznámila snižování cen a model CR-V tak lze získat se zvýhodněním až 100 tisíc korun.