Ideál českého motoristy a rekordman v prodejích mezi zánovními ojetými vozy, tedy Škoda Octavia kombi, má zdatného konkurenta. A to tak zdatného, že se dokonce může jevit jako lepší a levnější volba.
Foto: Martin FilipiCo si budeme povídat, značka Hyundai stále v českých zemích bojuje s předsudky motoristů ohledně image, kvality, spolehlivosti a jízdních vlastností. Od roku 1996, kdy jsem si v autobazaru koupil roční Hyundai Lantra 1,8 GT, však udělala značka neskutečný pokrok. Jak v kvalitě, spolehlivosti tak i v jízdních vlastnostech. Nová „í třicítka“, kterou jsme ve verzi kombi v minulých dnech testovali, nás o tom přesvědčovala každý ujetý kilometr.
Bydlím mimo Prahu, takže každý den strávím při cestě do práce nějaký čas na dálnici a nějaký na okresní silnici průměrné kvality. V jedné zatáčce, na výjezdu z jedné středočeské vesnice, je silnice v pravém pruhu mírně zvlněná. Roky tudy jezdím, a tak přesně vím, co tahle vlna s většinou aut udělá. Rozhodí je. Některá víc, některá míň, ale snad kromě Audi A6 reagovalo v téhle zatáčce každé auto více či méně nervózně. Až do chvíle, kdy jsem do zatáčky najel s i30. „Oni tu silnici snad opravili,“ napadlo mě. Ale samozřejmě jsem věděl, že neopravili. Musel jsem se otočit a tu zatáčku projet ještě jednou. Neuvěřitelné – i30 ji přejela, jako kdyby měla vzduchový podvozek. Skoro si toho hrbolu ani nevšimla. Paráda. Tohle bylo asi největší překvapení a je to potvrzení toho, že Hyundai na podvozcích a celkové kvalitě aut opravdu „maká“.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ NÁŠ TEST HYUNDAI i40
Foto: Martin FilipiVelmi se mi také líbil vnější vzhled vozu. Bílá barva a grafitová barva disků dodávala vozu dostatek elegance bez ohledu na to, že se jedná o kombi. Přední maska je tak trochu variací na „single frame“ od Audi, ale nijak to neuráží. Naopak. Společně s LED světlomety pro denní svícení vypadá příď vozu velmi dynamicky a hodnotně. Zavazadlový prostor poskytne dostatek místa pro bagáž i na delší dovolenou ve čtyřech, a ani cestující uvnitř vozu nebudou trpět stísněným prostorem. Řidič určitě ocení vyhřívané sedadlo a volant, stejně tak jako příjemně tlustý věnec volantu s ovládáním audiosoupravy, tempomatu a dalších funkcí.
Benzínový motor 1,4 Turbo GDi poskytuje výkon 103 kW pči 6.000 otáčkách. Maximální rychlost by měla mírně překročit hranici 200km/h, ale to asi nikdo od podobného vozu ani nevyžaduje. Při snaze o dynamickou jízdu však musí řidič počítat se spotřebou atakující hranici 8l/100km. Bude-li ale jezdit spíše dálniční trasy povolenou rychlostí, neměla by spotřeba překročit hranici 7l/100km. Podtrženo a sečteno – Hyundai i30 je podle nás tak trochu nedoceněný vůz, který v mnohém překonává zavedenou konkurenci. Je jen otázka času, kdy ji převálcuje úplně. A to nejen modelem i30. Jestliže tedy uvažujete nad "oktávkou v kombíku", zkuste si sednout i do modeli i30. Možná budete překvapeni, jak dobré auto to je. A určitě ho koupíte i levněji.