Jedno se musí automobilce Hyundai přiznat – když v roce 2000 přišla s modelem Santa Fe, dokonale odhadla, jakým směrem se bude ubírat automobilový trh. Kategorie SUV dnes vládne prodejním statistikám a nový Hyundai Santa Fe se z průkopníka „esúvéček“, který měl mnoho nedostatků a nedokonalostí, posunul do skupiny, ve které zatím hrály prim německé automobilky.
Ano, možná to někoho překvapí a bude mě podezírat z nekritického pohledu, ale současnou generaci Santa Fe lze skutečně zařadit do skupiny luxusních SUV. Ba co víc, nové Santa Fe disponuje i prvky, které nejsou běžné ani u aut s dvojnásobnou cenovkou. Třeba takový průhledový head-up diplej, systém SEA, který dává pozor aby cestující ze zadních sedadel nevystoupili z vozu pod kola projíždějícího auta nebo asistent ROA, který upozorní na zapomenutého pasažéra na zadním sedadle, to vše jsou prvky výbavy, které u konkurentů moc neuvidíte.
Naše řidička Eva vyrazila s autem do lázní v Luhačovicích a tady jsou její poznatky: „Upřímně, váhala jsem, jestli nemám na cestu vyrazit s BMW X1, které jsme měli v tu dobu v testu. Santa Fe se mi totiž zdálo až příliš veliké. Nakonec jsem ale vyrazila právě se Santa Fe a byla to dobrá volba. Auto je sice ohromné, ale jakmile si sednete za volant, obklopí vás nejen pocit luxusu, ale také jistoty a bezpečí. Úžasná sedadla s vyhříváním a možností nastavit délku sedáku byla asi ta nejlepší, na jakých jsem v autě kdy seděla. Naprosto mě uchvátil head-up display, ve kterém se zobrazovaly pokyny z navigace, aktuální rychlost nebo třeba dopravní značky. Z auta byl skvělý výhled, navíc při parkování pomáhal kamerový systém, který zobrazí auto z nadhledu, jako kdyby ho snímal dron.
Přehled o okolí vozu je tedy dokonalý. Skoro celou cestu do Luhačovic pršelo a tak jsem zjistila, že stěrače stírají ohromnou plochu čelního skla. To u většiny aut není běžné. Co mi ale trochu vadilo, byla loketní opěrka, o kterou se nedalo opřít. Nejde totiž výškově nastavit. Nebo jsem na to nepřišla? No a pak jedna ostudná věc, a to je roletka zavazadlového prostoru. Obyčejná, jak z nějakého low-costu. Škoda takového detailu. Automatická převodovka řadila skvěle a cestu dlouhou 370 kilometrů jsem zvládla bez jediné zastávky, tak pohodlné auto je. Spotřeba skoro 9 litrů není nízká, ale nijak nepřekvapuje. Je to prostě kus auta. Ve své garáži bych tenhle kousek tedy rozhodně uvítala.“
PŘEČTĚTE SI TEST OJETÉHO HYUNDAI SANTA FE
Eva byla z auta nadšená a ani my jsme na něm nenašli příliš chyb. Někteří mu sice vytýkají, že nenabízí přílišnou dynamiku a je naladěné hodně do komfortu. Ale o tom takové auto přeci je. Nikdo si nekupuje sedmimístné SUV aby s ním trhal rekordy v karlštejnských serpentinách. Naopak, chce hýčkat posádku komfortem a prostorem. A obojího nabízí nové Santa Fe měrou vrchovatou. Cena za sedmimístné provedení činí 1.289.990,-Kč včetně DPH. Subjektivně vzato, je to docela sebevědomá částka. Budeme-li se však dívat na cenovku objektivním pohledem, zjistíme, že vzhledem k velikosti vozu, jeho výbavě a motorizaci, jde o cenu, která je docela rozumná a s porovnáním například s hlavním konkurentem, ŠKODA Kodiaq, dokonce i výhodná. ŠKODA totiž nenabízí některé luxusní prvky, které naopak v Santa Fe najdeme. Ať už jde například o průhledový head-up display (ŠKODA na druhou stranu nabízí virtuální kokpit), nebo třeba odvětrávaná sedadla s elektricky nastavitelnou délkou sedáku. Hodně tak bude záležet na preferencích a osobním vkusu každého zákazníka.