Hledáte ojeté SUV a nechcete drahou Škodu Karoq? Netradiční alternativou může být ojetý Jeep Renegade. Na Sardinii jsme s ním najeli skoro dva tisíce kilometrů a vůbec jsme ho nešetřili. Verdikt? Fakt dobrá kára...
Jeep už dávno není ta americká klasika, která na nás kouká ze starých válečných filmů. Charakteristická maska sice u všech modelů zůstala, ale čím dál tím víc z auta kouká evropský Fiat, pod který Chrysler, resp. Jeep, patří. Ale všechno zlé je pro něco dobré a u modelu Renegade to platí dvojnásob. Přesvědčil nás o tom tenhle bílý kousek, se kterým jsme na Sardinii ujeli skoro dva tisíce kilometrů. V Čechách model Renegade zase tak často neuvidíte, ale na sardinských silnicích to jedno z nejběžnějších aut. Oblíbili si ho jak samotní Italové, resp. Sardové, tak především místní autopůjčovny. Renegade je totiž auto, které docela hodně vydrží, je snadno ovladatelné a s motorem 1,6 Multijet od Fiatu nemá velký apetit. Většina modelů v půjčovnách je sice pouze s předním náhonem, ale i obyčejná předokolka s přehledem zvládne nezpevněné šotolinové silnice, kterých je na Sardinii bezpočet.
Exteriér se nemusí líbit každému, ale z auta je na první pohled vidět, že nechce jít cestou designového mainstreamu a není tak pro každého. Oslovuje individuality, lidi, kteří se nebojí vybočit z davu. Přední kulatá světla, hranaté blatníky, klasická přední maska nebo zadní světla s křížkem, který má evokovat starý plechový kanystr, dávají tomuhle autu slušný punc osobitosti. Po designové stránce to je prostě auto pro ty, kteří nechtějí splynout v mase šedivých "esúvéček", kterých jsou plné silnice, a jejichž cena je v autobazarech u stejného roku výroby a počtu ujetých kilometrů vyšší mnohdy i o více než 150 tisíc korun.
Ani uvnitř modelu Renegade nenajdete žádnou nudu. Perfektní volant by mohl Jeepu závidět leckterý model prémiových značek, stejně tak skvělá jsou i přední sedadla. Trošku horší je výhled z vozu šikmo vpřed. Přední „A“ sloupek je opravdu hodně masivní. Chvilku je také potřeba si zvykat na delší příď, ale po pár kilometrech budete mít auto v ruce a začnete subjektivně vnímat jeho robustní stavbu a bezpečnost.
Naprosto nás nadchl motor. Výkon 120 koní není sice nic moc, ale tohle auto není na překonávání rychlostních rekordů, ale na pohodlnou a klidnou jízdu. Skvělý točivý moment 320Nm umožnil jet po sardinských serpentinách skoro pořád na „trojku“ a stále byla cítit síla motoru. V rozmezí 1400 – 2500 ot./min. jsme tak nemuseli skoro vůbec řadit. Se spotřebou jsme se drželi kolem 7,5l na 100km, což také není vůbec špatné. Je však potřeba se na tento náš dojem dívat optikou profilu silnic, po kterých jsme našeho "renegáta" hnali. Kdo někdy byl na Sardinii, ten ví, že šotolinová cesta tam není nic výjimečného. V Českém prostředí bychom určitě udrželi spotřebu pod sedmi litry.
A jak hodnotila auto Eva, která má Sardinii jako svůj druhý domov?
"Po dlouhé době jsem řídila auto, ve kterém jsem se od prvního kilometru cítila jako doma. Perfektní výhled z auta, na milimetr přesně tlustý volant, pohodlná sedadla a dost odkládacích prostor – to se mi moc líbilo. V Jeepu jsem se cítila bezpečně, z auta je parádní výhled. Jenom přední sloupek je docela široký a je potřeba si na to chvilku zvyknout. Naše auto bylo v bílé batvě, což nebylo vůbec špatné. Tedy až do chvíle, kdy vedle nás u benzinky zaparkoval černý kousek s černými koly. To byla tedy paráda. Kdybych kupovala nové auto, nad Jeepem Renegade bych vážně uvažovala".
Při nákupu ojetého Jeepu Renegade ale rozhodně doporučujeme prověřit, zda se nejedná auto z půjčovny. Z vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že taková auta dostávají hodně zabrat. Především ta, která jezdí na Sardinii nebo na Korsice...