Nijak se netajíme tím, že elektromobilita není zrovna náš šálek kávy. Objektivně ale musíme přiznat, že budeme-li hodnotit pouze auto, je Škoda Enyaq Coupé iV elektromobilem, který náš postoj rapidně mění.
Nebudeme vám nic nalhávat. Až do minulého týdne se nám elektromobilita jevila jako slepá ulička. Jako nucená cesta, která osloví spíše zaryté ekology a fanoušky lokálně nulových emisí, kterým se vůně benzínu pod kůži nikdy nezaryla. Ne, že by v Enyaqu Coupé RS iV byl cítit benzín, to samozřejmě ne, ale je z něj cítit auto. Auto, které vám dá, samozřejmě v rámci svých možností, pocit radosti z řízení. Prostě si to užít.
Foto: Jiří SoukupJste-li jenom trochu extroverti, užijete si už samotný design auta. Za nás je totiž tohle rozhodně nejhezčí a nejlepší novodobá škodovka. Zelená barva Mamba asi nebude pro každého, ale můžeme s klidným srdcem potvrdit, že i bílá barva v kombinaci s černými doplňky vypadá fantasticky. Svažující se záď ve stylu kupé a černá panoramatická střecha prostě tohle auto posouvají do designového nebe. A to i díky standardně dodávané prosvícené přední masce Crystal Face, která při nastartování předvede docela hezkou světelnou show.
Uvnitř auta není v podstatě nic nového, alespoň tedy pro ty, co znají „standardní“ Enyaq iV. Hned jak si sednete, budete se cítit skvěle. Potěší sportovní sedadla i parádní head up display s rozšířenou realitou. Stejně ale jako v “normálním“ Enyaqu, i tady nám vadila lesklá ozdobná a krycí lišta za volantem. Ve slunečném počasí totiž fungovala jako zrcadlo.
A jsme u toho nejdůležitějšího. U pohonu. Enyaq Coupé RS iV je nejsilnější současná škodovka. Auto totiž pohání dva elektromotory, které přenáší celkový výkon 300 koní na všechna čtyři kola. Při rozjezdu z křižovatky, nebo při pružném zrychlení z nižších rychlostí, to tak řidič Enyaqu RS iV bez problémů „naloží“ téměř každému soupeři. V rozletu ho zastaví až omezovač, který je nastaven na 180 km/h, a to především kvůli optimalizaci spotřeby.
A máme tu druhý důležitý aspekt. Spotřebu. V zimě jsme se báli vyrazit s Enyaqem z Prahy do Brna, ale letní počasí, to je úplně jiná liga. Se zelenou mambou jsme rozhodně nejezdili na spotřebu. Nejeli jsme sice ani žádnou „pilu“, ale v rámci pravidel jsme se v rychlosti nijak neomezovali. Průměrnou spotřebu se nám podařilo i při velmi svižné jízdě udržet na hodnotě 18,4 kWh. Vzhledem k využitelnosti baterie 77 kWh tak můžeme jednoznačně potvrdit, že 400 kilometrů ujedete s tímhle autem úplně v pohodě.
Že to je málo? Ano, v porovnání se současnými naftovými motory, se kterými urazíte bez načerpání paliva i tisíc kilometrů, se to může zdát málo. Ale vzpomeňte si na modely Škoda 120, Favorit, nebo Felicia. Dojezd neměly o mnoho vyšší a nikoho to tenkrát neudivovalo. Jen ta síť čerpacích stanic je zatím o hodně hustší než stanic dobíjecích. Ale za to tohle auto opravdu nemůže. To je skutečně skvělé.
Jaký máte názor na elektromobilitu? Napište nám do diskuze.