Čtvrtá generace modelu Škoda Fabia je skoro bez chyb. Cenu má proto nastavenou hodně sebevědomě. Ale i když ji budete akceptovat, auto budete mít v některých konfiguracích až za rok
K týdennímu testu jsme si vyzvedli model ve výbavě Style s motorem 1,0 TSI 81kW a sedmistupňovou automatickou převodovkou. Základní cena této verze je 439.900, což rozhodně není málo. V našem případě bylo auto ještě navíc dovybaveno dalšími prvky příplatkové výbavy, jako například panoramatickým střešním oknem, virtuálním kokpitem, vyhřívaným předním sklem, dvouzónovou klimatizací, parkovacím systémem, navigací atd… Suma sumárum – výsledna cena vozu přeskočila přes 600 tisíc. Za Fabii? Wow…
Foto: Jan SmékalNové Fabii ale nelze upřít, že je to pořádný kus auta, navíc s povedeným nadčasovým designem. Úplně každý, kdo „naši“ Fabii viděl, řekl něco ve smyslu: „Tohle je nová fábka? Ty jo, je docela velká a vypadá docela luxusně.“ Opravdu, současná generace Fabie vypadá velice hodnotně a rozhodně nevzbuzuje pocit, že jde o nejnižší model automobilky. Paradoxně právě tohle ale může být její problém. Za půl milionu už možná zákazníci budou pokukovat po větší Scale, nebo třeba zánovní Octavii. Nejlevnější verze ve výbavě Ambition v modré barvě (ta jediná je zatím bez příplatku) a s motorem 1,0 MPI o výkonu 59kW sice bude stát relativně příznivých 329.900,-Kč, nicméně jde skutečně o „entry“ model se základní výbavou.
Foto: Jan SmékalInteriér nové Fabie snese ta nejpřísnější kritéria. Tedy alespoň kvalita zpracování a materiály. Diskutabilní však mohou být některé designové prvky, jako například plastové prvky na kapličce virtuálního kokpitu s nápisem Fabia nebo opravdu levně vypadající plastová madla dveří. Prostoru je na předních sedadlech dost i pro cestující s výškou nad 180 cm, přičemž ani na zadních sedadlech se takto vysocí cestující nebudou nijak trápit. Zajímavostí je velká panoramatická skleněná střecha bez jakékoliv clony. Během testu jsme neměli štěstí na slunečné počasí, ale v létě bude asi potřeba dodatkovou clonu na střechu instalovat.
Jízdní vlastnosti jsou příkladné. Tedy alespoň pro běžného řidiče, který od vozu neočekává nějaké sportovní chování. Kvůli tomu si ale nikdo Fabii asi kupovat nebude. Minimálně do doby, než automobilka vypustí verzi RS. Zdali ale vůbec. Tolik diskutovaný tříválcový motor odvádí skvělou práci, je svižný a také relativně úsporný. Během testu jsme s vozem ujeli cca 700 kilometrů, spotřeba se ustálila na hodnotě 6,2l/100km. Nutno ovšem připomenout, že vůz byl vybaven automatickou převodovkou a že při testu jsme rozhodně nevolili „eko“ jízdní styl a jezdili jsme na hraně rychlostních limitů. Sedmdesát procent dálnice, zbytek město.
Foto: Jan SmékalPo týdnu zkoušení čtvrté generace Fabie můžeme konstatovat, že jde o automobil, který lze považovat za vůz, který bez problémů naplní požadavky standardní čtyřčlené rodiny s menšími dětmi. Samozřejmě, že pětičlenná posádka dospělých lidí by v tomto autě asi na dovolenou do Chorvatska jet nechtěla, nicméně rodina se dvěma malými dětmi takovou cestu zvládne úplně v pohodě a to i se slušnou náloží zavazadel. Fabia vlastně nemá žádnou zásadní chybu. Tou největší překážkou k jejímu nákupu tak může být jen cena lépe vybavených verzí s výkonnějšími motory, a také aktuální nedostupnost takových aut. Na webu skoda-plus je totiž u některých vozů indikován termín dodání až září nebo říjen 2022.