V Česku se každoročně prodá troj až čtyřnásobně víc ojetých a zánovních automobilů než těch nových, zhruba 800 tisíc. A přesto pro sekundární trh doposud neexistuje žádný žebříček nejlepších a nejoblíbenějších aut, tedy obdoba odborné ankety Auto roku.
Společnost AURES Holdings, coby jednička českého sekundárního trhu se svými značkami AAA AUTO a Mototechna, proto vyhlašuje ve spolupráci s Asociací obchodníků ojetými automobily (AOOA) první ročník ankety o nejoblíbenější ojetý vůz – Ojeté auto roku 2025. Volit v šesti kategoriích budou moci experti nejpovolanější – sami motoristé, kteří každý den hlasují o těch nejlepších vozech vlastními peněženkami.
„Hlasovat může každý, koho zajímají auta, a to na stránce www.ojeteautoroku.cz. Vyhlašujeme šest kategorií – kompaktní auto, rodinný vůz, malé auto do města, SUV, pracovní/užitkový vůz a elektromobil – a každá bude mít svého vítěze. Kromě toho bude vyhlášen celkový vítěz, tedy vůz, který dostane od hlasujících absolutně nejvíce hlasů,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO a Mototechna. V každé kategorii bylo nominována vždy desítka modelů podle jejich obliby na sekundárním trhu a zároveň nejprodávanějších v síti AAA AUTO v posledních šesti letech (2019-2025).
„Proto se v anketě trochu překvapivě neobjevily některé známé modely, typicky například Toyota Corolla – ta se sice v posledních dvou, třech letech poměrně výrazně prosazuje mezi novými vozy, na sekundární trh se však ještě ve větší míře nedostala,“ vysvětluje Petr Vaněček. Trochu jiný důvod má podle něj fakt, že samostatnou kategorii nedostaly hybridy. „Nějaký stupeň hybridizace se v posledních letech objevuje u mnoha modelů a nemá smysl podle ní auta dělit. Naopak jsme zahrnuli kategorii užitkových vozů a pick-upů, abychom dali šanci hlasovat živnostníkům, kteří si u nás pořizují auta stále častěji,“ doplňuje šéf Áček.
Každý, kdo bude hlasovat ve všech kategoriích, bude zařazen do losování. Výherce pak vybere čistě algoritmicky aplikace umělé inteligence (AI), kterou už v AAA AUTO využívají pro komunikaci se zákazníky na call centru i pro automatické oslovování nových klientů. „Hlavní cenou je tříměsíční zápůjčka vítězného auta s kartou CCS, nabitou částkou 10 tisíc korun. Druhou cenou je satelitní zabezpečení vozidla GlobalSec, třetí pak palubní videokamera do auta,“ přibližuje motivaci pro soutěžící předseda AOOA Jiří Grund. Čtvrtou až padesátou cenou pak bude dnes už prakticky rozebraná výpravná kniha Mototechna v dobových plakátech v ceně 800 Kč a také luxusní parfémy do auta v ceně 500 korun.
Nominované modely
- kompaktní auta: Škoda Octavia, Ford Focus, VW Golf, Hyundai i30, BMW 3, Opel Astra, VW Passat, Kia Ceed, Renault Mégane, Peugeot 308
- Rodinná auta: Renault (Grand) Scénic, Citroën Berlingo/Peugeot Rifter, Dacia Jogger, Opel Zafira, VW Touran, Ford Galaxy/S-Max, Seat Alhambra/VW Sharan, Škoda Roomster, Hyundai ix20, Citroën C4 (Grand Picasso, Xsara, Grandtourer)
- malá auta: Škoda Fabia, Toyota Yaris, Hyundai i20, Renault Clio, VW Polo, Citroën C3, Ford Fiesta, Opel Corsa, Dacia Sandero, BMW 1
- SUV: Škoda Karoq, Škoda Kodiaq, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Suzuki Vitara, BMW X3, VW Tiguan, Peugeot 3008, Nissan Qashqai, Dacia Duster
- Pracovní/užitkové auto: Peugeot Boxer, Toyota ProAce, VW Transporter, Renault Trafic, Ford Transit/Custom, Dacia Dokker, Fiat Ducato, VW Amarok, VW Caddy, Ford Ranger
- Elektromobily: Škoda Enyaq, Tesla Model 3, Hyundai e-Kona, Nissan Leaf, BMW i3, Dacia Spring, VW ID.4, Tesla Y, Kia Niro, Renault Zoe
O vyhlašovatelích ankety:
AOOA je sdružením významných firem či organizací, působících na sekundárním trhu s automobily, které se snaží o jeho kultivaci. Členy jsou kromě významných autobazarů také společnost Cebia, Česká podnikatelská pojišťovna nebo Tým silniční bezpečnosti.
AAA AUTO je se 70 pobočkami v pěti zemích (CZ, SK, PL, HU, D) největší sítí autocenter zánovních a ojetých vozů ve střední Evropě. Ročně prodá na sto deset tisíc aut.