Motor 1,5 TSI Evo dokáže Fabii dostat na rychlost až 225 kilometrů za hodinu a přitom pracovat velmi úsporně. Fabia s tímhle motorem tak uspokojí i sportovněji založené řidiče. Parametry verze RS ale neočekávejte.
Foto: Jiří SoukupKdyž automobilka představovala v polském Gdaňsku novou generaci modelu Fabia, čekali mnozí, že pod kapotou bude také elektrický, nebo alespoň hybridní pohon. Očekával se také naftový motor 1,6 TDI. Ani jedno se nestalo. Co se ale stalo, a bylo to pro mnohé tak trochu překvapení, byla zástavba motoru 1,5 TSI Evo s výkonem 150 koní. Ale sen se stal realitou a my jsme si tuhle divošku na týden půjčili. Výkonu má na rozdávání, ale ostré „ereso“ to není. I když ono to vlastně vůbec nevadí. Možná spíše naopak.
Foto: Jiří SoukupBenzínový čtyřválec 1,5 TSI Evo s technologií ACT pro vypínání dvou válců při nízké zátěži je spojen výhradně s automatickou sedmistupňovou převodovkou. Pochopitelně dvouspojkovou. Motor má přímé vstřikování, filtr pevných částic a elektronicky řízený chladící okruh. Bez problémů se s ním dá jezdit za 5 litrů benzínu, při využívání veškerého výkonového potenciálu, kdy se s Fábií dá uhánět rychlostí až 225 km/h, se spotřeba posune k hranici 8 litrů. My jsme se během týdenního ježdění dostali k průměrné spotřebě 6,3 litrů na 100 kilometrů.
Interiér snese opravdu přísné hodnocení. Někoho možná může mrzet nápis Fabia „vytlačený“ do plastu na bocích přístrojové kapličky, jiný zase bude žehrat na nezvykle pojaté vnitřní madlo dveří, které ale padne skvěle do ruky. Nám třeba zase chyběla masivnější loketní opěrka s možnosti aretace zvolené výšky. Ale to jsou detaily, které jednomu vadí, a jiný je vůbec nebere v potaz. Sedadla jsou naprosto perfektní, stejně tak jako funkce klimatizace, která má mechanické ovládání. Jupííí. Propojení telefonu nebo navigace funguje také bez výhrad.
Ale pozor, kdo by si myslel, že Fabia je s tímhle motorem „ostrou“ verzí srovnatelnou s předchozí generací RS, bude asi zklamán. Auto je naladěno tak, aby poskytlo vysokou míru pohodlí, dostatek výkonu a rozumnou spotřebu. Kdy by chtěl „závodit“ na okreskách třeba v okolí hradu Karlštejn, asi moc spokojený nebude. Podvozek je u téhle Fabie naladěný komfortně, stejně tak jako nastavení automatické převodovky. Řazení se dá sice pomoci manuálním režimem, ale stejně, na víkendové řezání okresek asi zvolte něco jiného.
Aktuální model Fabia s motorem 1,5 TSI pod kapotou je podle nás určen pro každodenní dojíždění do práce a svižné víkendové přesuny na chalupu nebo rodinné výlety. Auto si užije řidič, který má rád svižnou a pohodlnou jízdu, který ale nepožaduje, aby jeho auto mělo parametry skutečného „eresa“, nebo nějakého hothatche.
Cena modelu Fabia s motorem 1,5 TSI Evo začíná na částce 489.900,- Kč, což v dnešní době vypadá velice sympaticky. Jakmile si ale pořídíte pár doplňků ze seznamu příplatkové výbavy, dostanete se s cenou klidně i o 100 tisíc více, jen to hvízdne. Například atraktivní oranžová metalíza přijde na 18.600,-Kč, 17“ kola pak na dalších 22 tisíc. Podle nás je ale cenovka nastavena příznivě a za to svezení i celkovou kvalitu to určitě stojí.
Líbí se vám nová Fabia? Volili byste raději litrový tříválec nebo čtyřválec 1,5 TSI Evo? Proč? Napište nám do diskuze.