Subaru Forester páté generace posouvá tenhle ikonický model značky téměř do nebes

Subaru Forester e-Boxer (2023)
Foto: Jan Smékal

Když v roce 1997 přišlo Subaru na trh s modelem Forester, který byl již od samého začátku koncipován jako auto do terénu, nebylo o módě vozidel SUV ještě ani vidu ani slechu. Málokdo možná tehdy tušil, že se Forester dočká i své páté generace.


V roce 1997 ještě nebyla v módě vozidla kategorie SUV. Když už někdo vyrobil auto s terénním vzezřením, jednalo se většinou skutečně o auto do terénu. Taková auta dělal například Jeep, Toyota, nebo Ford, ale vzhledově se jednalo spíše už o offroady, než SUV. Jedním z prvních vozů kategorie SUV, které měly v Evropě obchodní úspěch, byla například první generace Hondy CR-V, nebo právě Subaru Forester.

Jenže Subaru na to šlo trošinku jinak než ostatní a nejen z dnešního pohledu se zdá, že to byla správná cesta. Značka pochopitelně mohla těžit ze svých zkušeností s pohonem všech kol a tak se zástavbou celého ústrojí do vzhledově „civilnějšího“ vozu nebyl problém. Na trh se tak dostalo auto, které na první pohled neevokovalo svoji příslušnost k „pracovně terénním“ vozům. Auto se nejen civilně tvářilo, ale také civilně jezdilo.

Foto: Jan SmékalDobové testy tak hovoří o skvělých jízdních vlastnostech, skvělé průchodnosti středně těžkým terénem, k čemuž přispěla i redukční převodovka, kvalitním interiéru i relativně příznivé ceně. Forester si ihned našel svoje místo na trhu a poměrně širokou základnu svých fanoušků. Ti mu jsou věrni dodnes a pátá generace, kterou jsme aktuálně testovali, dává odpověď na otázku, proč tomu tak je.

Foto: Jan SmékalModelový rok 2022 je vizuálně atraktivnější, než jeho předchůdce. Především v tmavě zelené metalíze vyniknou výraznější přední světlomety se zajímavě řešenými LED blinkry i černě lakovaná maska chladiče. Ta je sice větší, ale nepůsobí nijak arogantně. Naopak. Společně s lištou a logem značky dodává přední části vozu punc elegance. Stříbrné lemování prahů, spodní části zadního nárazníku i střešní ližiny potom dotvářejí celkový sportovně užitkový vzhled vozu.

Foto: Jan SmékalA zatímco zvenku se vůz může zdát možná trochu „obyčejný“, jakmile otevřete dveře, zjistíte, že se povezete v neobyčejně luxusním interiéru. Kožená sedadla v medové barvě, stejnou kůží obšitá palubní deska, velký středový displej, poctivé otočné ovladače i příjemně tlustý multifunkční věnec volantu vybízejí řidiče i spolujezdce k nasednutí a odjezdu někam do přírody.

Foto: Jan SmékalMy jsme vyrazili do okolí Orlické přehrady. Sice to nebyl žádný drsný „offroad“, ale třeba šotolinové cesty, nebo vytlučenou cestu ke kamenolomu Vachatovka, zvádl Forester bez sebemenšího zaváhání. A právě cesta ke kamenolomu by byla pravděpodobně pro většinu současných módních SUV konečnou stanicí. Hlubší výmoly plné bláta, kde docházelo ke křížení náprav, nabídly důkaz, že jakkoliv Forester vypadá civilně, drsnějšího terénu se rozhodně nezalekne. Může za to pochopitelně nejen vyšší světlá výška, ale také chytrý pohon všech kol spojený s převodovkou CVT Lineartronic.

Foto: Jan SmékalO pohon se v našem případě staral dvoulitrový benzínový „boxer“ o výkonu 150 koní, který doplňoval elektromotor s výkonem 17 koní integrovaný přímo v převodovce Lineartronic. Elektromotor nabízí snížení celkové spotřeby, která se v našem případě nakonec ustálila na hodnotě 7,7 litrů na 100 kilometrů. Je sice pravda, že jsme nejezdili v žádném náročnějším terénu, ani nepřekračovali dopravní předpisy, ale ani jsme se nikterak neploužili. S elektromotorem je ale zapotřebí se naučit pracovat. Potom se skutečně se spotřebou pod 8 litrů dá dostat bez problémů.

K Subaru patří nejen symetrický pohon všech kol, ale také bezpečnostní systém Subaru EyeSight. Systém EyeSight ve vozech Subaru je pokročilým bezpečnostním systémem, který využívá kamery a senzory k detekci překážek na silnici. Tento systém je navržen tak, aby pomáhal řidičům předcházet nehodám a snižovat riziko zranění. EyeSight je schopen rozpoznávat vozidla, chodce, cyklisty a jiné překážky v blízkosti vozu a poskytuje několik důležitých funkcí. Jednou z nejzajímavějších je například to, že systém dokáže při odbočování na křižovatce detekovat chodce, nebo nová funkce adaptivního tempomatu, která udržuje vozidlo uprostřed jízdního pruhu.

K testu jsme měli nejvyšší výbavovou verzi Executive doplněnou pouze o tažné zařízení, koberečky a plastovou vanu v zavazadlovém prostoru. Cena vozu včetně doplňkové výbavy činí 1.214.600,-Kč včetně DPH. Budete-li hledat poctivý rodinný vůz s dobrými terénními schopnostmi, luxusní výbavou a pokročilými bezpečnostními prvky, měli byste Subaru Forester do svého seznamu rozhodně zařadit. Jsme si jisti, že vás odveze až do nebes.

Subaru Forester páté generace posouvá tenhle ikonický model značky téměř do nebes

Jan Smékal

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.