Říká se, že Subaru je pro znalce. Možná. Subaru Crosstrek je ale naprosto pro každého. Nenajde se snad nikdo, kdo by s ním nebyl spokojen. Uspokojí dokonce i milovníky ekologie a moderních technologií.
Model Subaru XV je v Evropě tzv „volume maker“, tedy model, který je tím nejprodávanějším, a na který se automobilka prodejně spoléhá. Nová generace modelu XV se už i v Česku jmenuje Crosstrek a pochopitelně, že si ponechala nejen to nejlepší z předchozí generace, ale přichází i s dalšími vylepšeními a novinkami. S autem jsme se seznamovali na úzkých silničkách v okolí hradu Karlštejn, v lehčím terénu Jizerských hor, ve městě a pochopitelně také na dálnici.
Ergonomická sedadla
Foto: Jan Smékal
Při všech jízdách jsme asi nejvíce ocenili nová sedadla. Ta totiž aktuálně snižují otřesy hlavy až o 44 procent a kývání těla o celých 15 procent. Nevím, jak to v automobilce měřili, faktem ale zůstává, že pocitově je přínos nových sedadel poznat v podstatě ihned po usednutí. Do sedadel pěkně zapadnete, v zatáčkách příjemně podrží tělo, a po třech hodinách jízdy vystoupíte z auta, aniž byste se museli protahovat. Paráda.
Skvělý pocit v terénu i na silnici
Foto: Jan Smékal
Další novinkou je zvýšení torzní tuhosti šasi o 10 procent. To se pozná především při jízdě v terénu, kdy dochází ke kroucení karoserie. S modelem Crosstrek můžete po polní cestě doslova letět. Domnívám se, že auto umožní mnohem více, než si drtivá většina řidičů vůbec troufne. Crosstrek také nově rozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu v poměru 60:40, což by mělo být znát na přesnější reakci v nájezdu do zatáčky a pochopitelně také v lepším chování auta při jízdě v přímém směru.
Vylepšený systém X-MODE
Foto: Jan Smékal
Evolucí prošla také „subarácká“ vychytávka X-MODE. Tahle elektronická vychytávka, určená pro efektivní a bezpečnou jízdu v terénu, ovládá motor, převodovku, pohon všech čtyř kol a také brzdy. Smyslem celého systému je poskytnou lepší trakci a zvýšit bezpečnost při jízdě na kluzkém povrchu. V Crosstreku funguje systém X-MODE i při couvání, takže například vycouvat po zasněžené cestě od horské chaty, by mělo mnohem jednodušší než doposud
Modernizovaný EyeSight
Foto: Jan Smékal
Další inovace se týká systému EyeSight, který v nové generaci Crosstreku nabídne 14 funkcí, z toho 3 vylepšené. Jedná se o funkci předkolizního brzdění, adaptivní tempomat a zabránění nechtěnému vyjetí z jízdního pruhu. Poprvé je také použita funkce rozpoznávání dopravních značek, která je kombinována s omezovačem rychlosti.
Hybridní motor e-Boxer
Foto: Jan Smékal
V perexu článku jsme psali o tom, že Subaru Crosstrek uspokojí i ekologicky smýšlející řidiče. Ano, uspokojí. Pod kapotou totiž nalezneme hybridní motor e-Boxer, který je vlastně kombinací dvoulitrového benzínového motoru a elektromotoru, jež je umístěn v upravené bezestupňové převodovce Lineartronic. Pohonné ústrojí e-Boxer upravuje poměr výkonu mezi benzínovým a elektrickým motorem podle aktuálních podmínek, což vede k nižší spotřebě paliva.
Cena
Foto: Jan Smékal
Subaru Crosstrek se na českém trhu prodává za ceny od 880.000,-Kč za verzi Active. Námi zkoušená verze Executive přijde na 1.020.000,-Kč. Ohledem na užitnou hodnotu auta, jeho terénní schopnosti a jisté chování na silnici to je cena více než příznivá.