Je to už ohraná písnička. Kdykoliv píšeme o italském voze, musíme zmínit povedený design, ale ne zrovna ideální technickou kvalitu. Alfa Romeo 147 do tohoto stereotypu bohužel zapadá. Ale to neznamená, že jde o vyloženě špatný kup. Jen je potřeba pečlivě vybírat a počítat s tím, že i když tohle auto koupíte za dobré peníze, bude do něj investovat vlastně neustále. Kdo chce bezúdržbový "držák" měl by se téhle ojetině raději obloukem vyhnout a podívat se po něčem spolehlivějším. Designovou alternativou může být třeba "kosmický" Renault Megane, který má sice také své mouchy, ale v kvalitě Alfu rozhodně předčí.
Auta s logem Alfa Romeo mají zpravidla skutečně živé motory a výborně naladěné podvozky vyzívající ke sportovnější jízdě. Přesto bývají na prodejních plochách autobazarů přehlíženy. Důvodem je pověstná poruchovost, která se sice podepisuje na rychlém poklesu cen, ale i tak dokáže mnohé zákazníky odradit. Nejinak je tomu v případě modelu 147. Ten italská automobilka uvedla v roce 2000, kdy nahradil řadu 145/146. Velice pohledný třídveřový hatchback doplnil o rok později pětidveřový a pod kapotu vozu se podíval i první turbodiesel. Již vozy s běžnými motory mají, jak říká slogan „sportovní srdce.“ Skutečný požitek z jízdy ale přináší v roce 2002 uvedená varianta 147 GTA poháněná šestiválcem 3.2 V6/184 kW. Rok 2004 přinesl facelift a o tři roky později rozšířil nabídku model Q2 s diferenciálem se zvýšenou svorností. Výroba modelu byla ukončena v roce 2010.
Pohonné jednotky v praxi
Italské motory jsou sice známé ochotou vytáčet se, ale i zde se najdou výjimky. Z nabízených motorizací pro Alfu Romeo 147 se rozhodně nedá doporučit agregát 1.6 16V/77 kW nesoucí označení Eco. Je totiž dost líný a v řidiči vyvolává dojem spíše neochotné čtrnáctistovky než šestnáctistovky hodné této značky. V důsledku toho řidič více šlape na plyn, což znamená, že vytoužená ekonomika provozu se jaksi nedostaví. Horší motor pro model 147 zvolit určitě nejde. Silnější pohonná jednotka 1.6 16V/88 kW je z jiného těsta. Snaživě jde do otáček a spotřebu nebude mít vyšší než slabší agregát. Dvoulitrový zážehový motor je ochotný, avšak jen bez převodovky Selespeed. Ta zaujme řazením pod volantem, ale zklame pomalou změnou převodových stupňů. Tím je temperament motoru citelně krocen. Všechny benzinové motory nesou označení Twin Spark, jde tedy o agregáty s dvojicí zapalovacích svíček pro každý válec. Zmínit musíme také turbodiesely 1.9 JTD, jež nepředstavují zlou volbu. Do Alfy Romeo 147 se těchto vznětových jednotek podívalo hned několik a i nejslabší z nich má pro vůz dostatek sil.
Na silnici
Stejně jako karoserie, i interiér je tvarově velice zdařilý. Pochválit můžeme také výběr a povrchovou úpravu materiálů, díky tomu se ve vozidle posádka cítí příjemně. Nechybí zde ani držák nápoje nebo prostorná schránka před spolujezdcem, samozřejmost představují velice pohodlná sedadla s vynikajícím bočním vedením těla. Výhodou třídveřového modelu je, že sedačku sklopíte jedním tahem a stejně tak snadno lze vrátit zpět. Přístup k zadním sedadlům není u třídveřáku špatný, ale nepatří ani k nejlepší. Když už mluvíme o zadních sedadlech, musíme poznamenat, že nabídkou místa zde nadšeni být nemusíte. Lidé vyšších postav budou mít pro nohy málo prostoru. Vzhledem k obchodní třídě, do níž model 147 spadá, nemůžeme pochválit ani citelně podprůměrný zavazadelník disponující objemem pouhých 280 litrů. Naopak kladně hodnotíme jízdní vlastnosti. Podvozek totiž drží stopu velice dobře, takže sportovněji založení řidiči budou nadšeni. Avšak rázy od předních kol při přejezdu příčných nerovností zrovna nepotěší. Totéž platí pro brzdy, které se při větším namáhání přehřejí a následně vadnou. Vzhledem k celkovému sportovnímu ladění auta jde o citelný handicap.
Časté problémy
Motory Twin Spark nezřídka nadměrně spotřebovávají olej a někdy mají nepravidelný běh. Často za to mohou zapalovací svíčky. Turbodiesely zase mnohdy trápí vadné váhy vzduchu, objevují se potíže s vadnými vstřikovači a někdy i problémy plynoucími ze špatného turba. U pohonných jednotek „stočtyřicetsedmičky“ je třeba dávat pozor na intervaly výměny rozvodů a měnit je i řemeny pomocných agregátů, aby nepraskly a nespadly do rozvodů. Stejně tak je třeba velkou péči věnovat výběru motorového oleje. Jednotky Twin Spark jsou na používaný olej citlivé. Výjimku nepředstavují nejrůznější závady elektroniky či zvlněné brzdové kotouče na přední nápravě. Tu nezřídka trápí vůle a to jak v čepech, tak na silentblocích příčného stabilizátoru. Často je prozradí vrzání od přední nápravy při vytáčení kol do plného rejdu.
Foto: favcars.com
LÍBILO:
- vyjma 1.6 16V Eco výkonné a pružné motory
- zdařilý design
- velice povedená přední sedadla
- dobré držení stopy v zatáčkách
- nízké ceny ojetin
NELÍBILO:
- malý zavazadelník
- vysoká poruchovost
- rázy od předních kol
- vadnutí brzd vlivem přehřátí
- pomalé řazení převodovky Selespeed u 2.0 16V