Ve statistikách spolehlivosti TÜV Report patřilo vždycky Audi A5 k těm lepším autům. U oblíbeného naftového dvoulitru s automatem a předním pohonem ale může hrozit finančně náročná oprava
Audi A5 vzniklo jako doplněk modelové řady A4, která sice nabízela vedle kombi a sedanu i kabriolet, ale ne sportovně střiženou verzi kupé, které z nabídky vypadlo s modelem Audi Coupé generace B3 v roce 1996. Když pak nový model A5 přišel, převzal od řady A4 i právě kabriolet, který se začal prodávat pod označením A5 Cabrio.
Motor 2.0 TDI doporučujeme v předokolce raději s manuálem. Automat s předním pohonem má totiž ne zrovna spolehlivý variátorový Multitronic
Martin Foltýn; CarTrax
Nejprve se začalo v červnu 2007 vyrábět dvoudveřové kupé, kabriolet dorazil na trh až v březnu 2009. Stejný rok v září přišla na trh pětidveřová verze Sportback. Na sportovní verzi RS5 se čekalo až do dubna 2010 v provedení kupé, kabriolet RS5 dorazil až v listopadu 2012. Technika Audi A5 je založena na soudobém Audi A4, motor je tedy uložený vpředu podélně a v případě pohonu všech kol Quattro se jedná o stálou čtyřkolku s mezinápravovým diferenciálem.
Ve statistikách spolehlivosti TÜV Report vždycky Audi A5 patřilo k těm lepším autům. I deseti až jedenáctileté vozy se řadí do lepšího průměru, a to i přes poměrně vysoké průměrné nájezdy, celkově se model, až na pár výjimek, držel v první dvacítce ve spolehlivosti z více než stovky sledovaných modelů aut na německém trhu.
Dnes je Audi A5 oblíbenou volbou na trhu ojetých prémiových aut, protože docela slušné kusy se dají koupit za zhruba 300 000 Kč, do půl milionu jsou k dispozici mladá, relativně málo ojetá auta s pěknou výbavou a silným motorem. Lákavé jsou samozřejmě čtyřkolky, hodně ojetin má také automatickou převodovku.
Nejrozšířenějšími benzinovými motory jsou čtyřválce 1.8 TFSI a 2.0 TFSI. My bychom šli asi raději do dvoulitru, který je výkonnější a servisně je náročný stejně, má i stejnou spotřebu v reálném provozu. Jednotka 2.0 TFSI šla také kombinovat s pohonem všech kol, i když dost ojetých aut je jen s předním pohonem.
První verze motorů 1.8 a 2.0 TFSI se ještě potýkaly s problémy s řetězovými rozvody, usazováním karbonu v sání a občas i spotřebou oleje, ale už to není tak hrozné jako dříve. Přesto se zdá jako bezpečnější až modernizovaná verze s emisní normou Euro 6, která dostala nově duální vstřikování paliva, tedy přímé i nepřímé, takže se karbon v sání a na ventilech tolik neusazuje. Takové ojetiny budou ale o něco dražší.
Zajímavý je šestiválec 3.2 FSI, ale ve srovnání se silnějšími verzemi motoru 2.0 TFSI nemá dynamicky zas tak navrch a v reálném provozu má šestiválec tak o dva litry na 100 km vyšší spotřebu. Vyhněte se verzi s předním pohonem a variátorovým automatem Multitronic, nebývá moc spolehlivý a po 100 000 km si řekne o drahou generálku. Čtyřkolka má ještě klasický automat a zajímavé je, že zatímco kupé mělo spolehlivý automat s měničem točivého momentu, kabriolet a čtyřdveřový Sportback dostaly dvouspojkovou převodovku. Ta je, i přes vyšší citlivost na servis, pořád lepší než podivný Multitronic.
Osmiválec 4.2 FSI ve verzích S5 (260 kW) či RS5 (331 kW) je už sběratelská verze. Ceny ojetin nejsou podbízivé, a ačkoliv technika není nespolehlivá, jsou to servisně nesmírně náročné motory. To samé platí o kompresorem přeplňovaném šestiválci 3.0 TFSI (200 až 245 kW). U těchto silných motorů pozor na stav převodovek, pohonu všech kol a historii vozu. Benzínové motorizace potřebují nejen vysoce kvalitní palivo s vyšším oktanovým číslem, ale opravdu velmi pečlivý olejový servis.
Diesely rozhodně špatné nejsou a řidiči s vysokými ročními nájezdy se asi budou zajímat primárně o ně. Motor 2.0 TDI ale berte v předokolce jen s manuálem. Automat má s předním pohonem již zmíněný, ne zrovna spolehlivý, variátorový Multitronic. Čtyřkolka má pak dvouspojkovou převodovku, která je o něco lepší (dynamicky i po stránce spolehlivosti).
Velmi atraktivní je i šestiválec 3.0 TDI, ve verzích od 160 kW vždy s pohonem všech kol. Šla koupit i zajímavá verze s manuálním řazením, ale silný šestiválec má většinou už automat. Nejprve se prodával klasický s měničem točivého momentu, od roku 2009 pak dvouspojková převodovka. Verze 2.7 TDI byla jen s předním pohonem.
Základní diesel 2.0 TDI je poměrně spolehlivý, servisně nenáročný a opravny si s ním díky velkému rozšíření ví rady. Prověřené auto rozhodně nebudeme rozmlouvat. Velký šestiválec umí být taky spolehlivý, ale pokud se mu vytahá rozvodový řetěz, je to opravdu drahá oprava za nějakých 50 až 70 000 korun.
Audi A5 nemusí být riziková koupě, pokud hledáte mezi prověřenými prodejci a auty a investujete také nějakou korunu navíc do opravdu důkladné kontroly auta před koupí. Pomáhají s tím ochotně i značkové servisy, určitě seženete i nějakého specialistu na tuhle koncernovou značku, který umí pracovat s diagnostikou. Dobrou volbou je potom odborná fyzická kontrola vozu ještě před jeho koupí v systému CarTrax, který disponuje 350 servisními místy po celé České republice a k vozu vystaví nejen servisní protokol, ale také vyčíslí přibližné náklady na nutné opravy. Velký pozor si rozhodně dejte na vozy bez dohledatelné servisní historie.
Vozy po velkých nehodách raději nekupujte. Kabriolet se opravuje velmi špatně, čtyřkolky mohou mít konstrukci pohonu poškozenou. Také hrozí rychlejší postup koroze, pokud nebyla oprava provedena v souladu s postupy výrobce.