Chcete ojeté Audi Quattro? Tak pozor abyste se nespletli.

Foto: David Žídek

Není čtyřkolka jako čtyřkolka a platí to i u německé značky Audi, která je proslulá svým systémem pohonu všech kol prodávaným pod obchodní značkou Quattro. Jenže i když má každé Audi ve čtyřkolce na kufru cedulku Quattro, nejedná se vždy o stejný systém


Audi totiž používá v zásadě dva systémy, které označuje stejným názvem. První je určený pro vozy s motorem vpředu napříč, jako je třeba Audi A3 a podobné kompaktní modely. Jedná o systém, který známe také třeba z Octavie nebo dalších vozů koncernu VW založených na stejné platformě. Auto primárně pohání přední kola a o přenos výkonu na zadní nápravu se stará mezinápravová spojka. 

Starší řešení systému Quattro jsou ale nesmírně spolehlivá, a i když přihlédneme k tomu, že spousta majitelů údržbu zcela zanedbává, obvykle vše funguje
David Žídek; TestyOjetin.cz

Druhým řešením, která má přeci jen blíže k původní koncepci stálé čtyřkolky, je stále systém s centrálním diferenciálem. Ten využívají vozy s motorem vpředu podélně. Samozřejmě najdeme u Audi několik specifických typů aut, ať už třeba aktuální elektromobily či třeba sportovní model R8, který technicky vychází z Lamborghini. Ale ta běžná modelová řada využívá primárně dvě výše uvedené koncepce. 

Automobilka ale stále inovuje a třeba od roku 2017 už i větší modely s motory podélně mají vlastně mezinápravovou spojku. Týká se to třeba modelů A4 a Q5, které zadní nápravu včetně kardanu odpojují za účelem snížení spotřeby a emisí. Že to v reálném světě nefunguje tak dobře jako klasické řešení s diferenciálem, je každému jasné. Ale cíle tabulkových emisí CO2 je potřeba plnit, i kdybyste měli zapadnout v blátě. 

Pokud tedy chcete opravdu poctivou stálou čtyřkolku založenou na osvědčené technice, musíte hledat nějaký starší, případně větší model od Audi A6 nahoru. Klasické řešení se u Audi objevilo v roce 1980 v legendárním kupé Quattro, nejrozšířenější je pak řešení právě s mezinápravovým diferenciálem typu Torsen. Ten přišel poprvé v roce 1987 a vydržel vlastně až do roku 2004. Například klasické modely Audi 100 či nástupce A6 mají právě tohle nesmírně spolehlivé a efektivní řešení. 

Modernizovaný systém uvedlo Audi v roce 2005 poprvé ve sportovním modelu RS4. Princip je stále stejný, ale upravený pro zvládání vyšších výkonů a točivých momentů. Nově se ale v systému objevují třecí disky. Toto řešení vlastně používá Audi u větších modelů i nyní. Samozřejmě systém postupně prochází evolucí, více do jeho funkce promlouvá elektronika a kalibrace se liší nejen mezi jednotlivými modely a typy aut, ale i v rámci jedné modelové řady podle typu motorizace. 

Pokud bychom jako příklad typické ojetiny vzali Audi A4 generace B8, která byla vyráběna v letech 2007 až 2015, můžete mít ještě klasický středový diferenciál a stálý pohon všech kol. Potíž ale bude s hledáním vhodné motorizace a převodovky. Všechny předokolky dostaly poněkud rizikový automat CVT s označením Multitronic. Jestli si ale říkáte, že se čtyřkolkou máte vyhráno, tak opatrně. 

Když vynecháme obvyklé poučky o péči o motory, tak právě i systém pohonu všech kol a převodovka potřebují mimořádný servis. A ten bohužel moc bývalých majitelů nedělá. V celém systému pohonu všech kol je potřeba nejpozději po 4 letech nebo 60 000 km dle nájezdu měnit olej, a pokud je vůz vybaven automatickou převodovkou, tak ještě i v ní. Audi už hojně nasadilo dvouspojkový automat, který potřebuje nový olej nejpozději po těch 60 000 km. Ale i vzácně se vyskytující automat Tiptronic s hydrodynamickým měničem u motorizace 3.0 TDI a někdy i 3.2 FSI potřebuje novou olejovou náplň po stejném intervalu, i když u něj natažení servisního plánu na 90 až 100 000 km neznamená takový průšvih jako u dvouspojkového S-Tronicu (jen jiný název pro koncernové DSG). 

Starší řešení systému Quattro jsou ale nesmírně spolehlivá, a i když přihlédneme k tomu, že spousta majitelů údržbu zcela zanedbává, obvykle vše funguje. Příkladem budiž právě starší generace Audi A6, kde právě čtyřkolka je to poslední, co by přestalo fungovat, ačkoli už motor dávno kleknul a auto podlehlo korozi. 

Spíše u starých Audi ve čtyřkolce narazíte už na dost unavenou převodovku, která hučí. Vibrace volantu a celého auta pak nemusí nutně způsobovat nevyvážený kardan, ale spíše „nakopnutá“ kola a hlavně už velké vůle v podvozku a neseřízená geometrie. Velké odstředivé momenty celého hnacího řetězce pak auto rozvibrují. Pokud je problém v pohonu, tak spíše vzniknou jen vůle v uložení kardanu, což jde u nezávislého opravce vyřešit za pár tisíc korun. 

Stará klasická čtyřkolka Audi je opravdu mimořádně spolehlivé řešení a obáváme se, že žádný ze současných, elektronikou prolezlých systémů, se mu nemůže v odolnosti rovnat. Chápeme ale, že starou A6 nebo dokonce Audi 100 nikdo už jezdit nechce. Takže hledejte nějaké solidní Audi, které ještě nerozpojuje mezinápravové spojky a nešetří za každou cenu gramy emisí CO2. Taková čtyřkolka bude opravdu fungovat.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.