O italských autech koluje řada mýtů. Ale jestli budeme někdy za třicet let vzpomínat na to, jaké to bylo jezdit klasickými auty se spalovacími motory, určitě vždycky přijde řeč i na Fiat Panda.
O italských autech se toho říká hodně, především mezi lidmi kolují pověsti o nekvalitě zpracování, náladové elektronice a korozi. Ale skutečnost je trochu jiná a kdo se o auto stará a nekoupí si bouraný a stočený vrak svařený ze tří kusů jen proto, že to byla levná ojetina, nemívá ani s fiaty či alfami romeo problémy. Statistikám poruchovosti TÜV Report, které řadí Pandu pravidelně na dno tabulky, je tak velmi těžké věřit jako serióznímu zdroji informací.
Panda je snad nejuniverzálnější levný pracant, jakého kdy svět aut spatřil. Aspoň tedy v posledních desetiletích
David Žídek; TestyOjetin.cz
Fiat Panda je poměrně jednoduché, až primitivní auto. Takže u něj vždy bude platit poučka „co v autě není, nemůže se rozbít“. Navíc navzdory pověstem je to poměrně kvalitně sestavené auto a ani elektronika zde není tak náladová. Jestli někdy bude něco zlobit, tak spíše zámky vinou pronikání vlhkosti. Případně bude docházet k záhadnému vybíjení akumulátoru, což ale bývá důvod všelijakých neodborných dodělávek světel, audio systémů, alarmů a podobně. Nehrabejte se v tom a ono to bude fungovat.
Naftový motor 1,3 MultiJet sice není tak nespolehlivý, jak se o něm říká, ale pozor na problémy se vstřikováním a rozvody
Martin Foltýn; CEO CarTrax.cz
Fiat Panda je velmi kompaktní auto a s délkou 3,6 metru vypadá i vedle stále kompaktní čtyřmetrové Fabie jako parodie z animovaného filmu. Ale vnitřní prostor Pandy je velice dobře řešený, díky vyšší stavbě je nad hlavou spousta místa a i dozadu se dvojice dospělých posadí a přežijí tu nějaký čas. Logicky není moc objemný zavazadlový prostor, ale na ty běžné denní nákupy to stačí a dáte sem i složený kočárek. Do města nebo nějakých horských úzkých silnic je tohle skvělé auto.
A když jsme u těch horských silnic, tak Panda má jednu obrovskou výhodu, kterou se řada podobně koncipovaných aut pochlubit nemůže. Lze ji totiž koupit i s pohonem všech kol. Má pak mírně zvedlý podvozek a možnosti takového auta se posunou zase o kus dál. Pak vyjedete už naprosto všechno a s přehledem, stačit vám budou jen solidní pneumatiky. Z konkurence je podobně univerzální čtyřkolka už jen Suzuki Swift a příbuzné modely.
Čtyřkolka Pandy je zde řešena mezinápravovou viskozní spojkou. U ojetin pozor na stav celého sytému a hlavně podvozku, protože některá bývalá firemní auta mohla sloužit jako pracovní off-road do lesa a na to zas úplně Panda 4x4 dělaná není. Podvozek sice něco vydrží, ale na brodění se kamenitým říčním dnem jsou na trhu přeci jen jiná auta. Pozor také na správné rozměry pneumatik! Nevhodně zvolené gumy (s odlišným obvodem a tedy jinými otáčkami kol) můžou mezinápravovou spojku odlišným momentem a otáčkami zničit.
Mezi motory nic nevymýšlejte, a pokud vám to rozpočet dovolí, hledejte Pandu po modernizaci z roku 2010 a novější s motorem 1.2 FIRE s výkonem zvýšeným na 51 kW. Je o poznání živější než starší verze 44 kW a třeba u zmíněné čtyřkolky se díky kratším převodům dostane Panda na 100 km/h o 5 sekund rychleji než starší verze. V reálném provozu je to poměrně velký rozdíl v dynamice. Předokolka je pak opravdu příjemně svižná a do města její dynamika naprosto stačí.
Motor 1,2 l platí za velmi spolehlivý, nemá tendence ke spotřebě oleje (pokud ho vyměníte nejpozději po roce) a díky nepřímému vstřikování paliva nezarůstá karbonem a nemá zvýšené nároky na kvalitu paliva. Pozor jen na řemenové rozvody s intervalem výměny maximálně 5 let nebo 120 000 km. Pokud nejde historie ověřit, vyměňte rozvody preventivně. Včas také měňte svíčky, nejpozději každé 4 roky nebo 60 000 km. Jestli jezdíte málo, třeba do 10 000 km ročně, prostě po pěti letech vyměňte rozvody i svíčky v rámci prevence.
Zajímavostí Pandy je ještě sportovně laděná verze 100 HP. Motor 1,4 l s výkonem 74 kW je také poměrně spolehlivý, ale bývá unavený po necitlivých majitelích, kteří mu neustále stojí na krku a nestarají se o něj. Doporučujeme měnit v něm olej nejpozději po 6000 km, pokud se s autem jezdí velmi ostře.
Benzinové motory 1,2 a 1,4 l se ještě prodávaly ve verzích na LPG a CNG. U ojetin je otázkou ekonomická výhodnost takových provedení, ale pokud prostě plynové auto chcete, zakazovat ho nebudeme. Pamatujte jen na předepsané povinné kontroly systému a výměny potřebných komponent, například filtrů plynné fáze u verze LPG a podobně.
Diskutovaný diesel 1.3 MultiJet není zas tak nespolehlivý motor, jak se o něm říká. Známý je kolapsy rozvodů, selháváním vstřikování a přidíráním. Jenže když se někdo drží nesmyslně natažených servisních intervalů až 35 000 km na jeden olej, není se čemu divit. Verze Euro 4 v Pandě má jednoduché turbo a moc nezlobí, pokud se staráte a aspoň každý rok vyměníte olej. U verzí Euro 4 se ale vyhněte provedením s částicovým filtrem DPF, který zde špatně regeneruje.
Když už, hledejte pozdější verzi Euro 5, která má regenerace filtru spolehlivější. Diesel byl také ve čtyřkolce. Otázkou ale bude výhodnost naftové Pandy, která sice umí jezdit za 4 litry na 100 km, ale její servis se může se všemi těmi dieselovými věcmi velmi prodražit. Benzinová dvanáctistovka si vezme tak 6 litrů na 100 km a během svého života nic moc nad rámec běžné údržby chtít nebude.
U Pandy ještě pozor na stav převodovky, doporučujeme v ní pravidelně měnit olej. Verzí s robotizovaným automatem je málo a stejně není moc o co stát. Kupte si raději klasický manuál. Hledejte také stopy po korozi. Panda v principu nerezne, ale bouraná a špatně opravená auta, případně otlučené zanedbané kusy, už budou na choulostivých místech začínat reznout. Každopádně v cenové relaci do 100 000 Kč patří Fiat Panda druhé generace mezi opravdu zdařilá, spolehlivá a na provoz velmi levná auta.
Máte osobní zkušenost s Fiatem Panda? Napište nám do diskuze