Tak nudné auto abyste pohledali. Ale nenechte se zmást. Pod nudným kabátem je schovaný stroj, který velmi dobře funguje. A jestliže výběr ojetiny nepodceníte, budete mít doma téměř nezničitelné auto, které bude dlouho a dobře sloužit.
Focus II vstoupil na trh v roce 2004 a pro mnohé byl zklamáním. Všeobecně se očekával dynamičtější design ve stylu předchozí generace. Podle mnohých tak byl vzhled novinky až příliš usedlý. Vůz se ale ani tak neprodával špatně, avšak někteří motoristé raději volí jiné, vzhledově výraznější vozy. Ford se zkrátka tak moc chtěl podobat Volkswagenu, až se mu to povedlo. Jenže na to nebyl u modrého oválu nikdo zvyklý.
Hned od počátku prodeje se vůz nabízel ve všech základních karosářských verzích, tedy tří a pětidveřový hatchback, sedan a kombi. O rok později nabídku rozšířila sportovně laděná varianta ST s přeplňovaným pětiválcem Volvo o objemu 2,5 litru a výkonu 166 kW. Rok 2006 přinesl verzi FlexiFuel upravenou pro provoz na palivo E85 (směs etanolu a benzinu v poměru 85:15). Zajímavější novinkou se však stal už dlouho očekávaný kupé-kabriolet s pevnou skládací střechou.
U modelu Ford Focus druhé generace doporučujeme zvolit spíše silnější 2.0 TDCi/100 kW. Jde totiž o spolehlivější motor
Martin Foltýn; CarTrax.cz
Následující rok se všem, co design druhé generace Focusu nepřijali, značně ulevilo. Model prošel faceliftem, který mu navrátil dynamiku. Tvary sice nedostal tak odvážné jako u první generace, přesto jej ostřejší linky výrazně oživily. Verze ST se těšila velkému zájmu, vrcholné provedení ale spatřilo světlo světa v roce 2009. Sportovně střižený Ford Focus RS sice zůstal u pohonu pouze předních kol, přesto zajistí nevšední řidičské zážitky. V porovnání s „er-esem“ první generace není tak brutální, má silnější motor, přesto nad předchůdcem výrazně nevyniká (dvoulitr Ford pracoval v určitých otáčkách lépe a také převodovka byla zdařilejší). Pod kapotu dostal stejně jako „es-téčko“ pětiválcový agregát Volvo 2.5 T avšak tentokrát vyladěný na výkon 224 kW.
Prodej sportovně laděných modelů byl v EU ukončen v roce 2010 z důvodu zavedení emisní normy Euro 5, kterou neplnily. Podobně dopadla třeba i Honda Civic Type-R. Na podzim 2010 byl však představen stejnojmenný nástupce, který druhou řadu nahrazuje v roce 2011. Třetí generace má své sportovně laděné vozy, které přísné normě vyhovují.
Pohonné jednotky v praxi
Motoristy jsou nejvíce vyhledávané zážehové čtrnácti a šestnáctistovky a také vznětové motory 1.6 TDCi na jejichž vývoji spolupracoval Ford s koncernem PSA Peugeot Citroën. Benzinové pohonné jednotky mají velice dobré jméno, plynoucí z vysoké spolehlivosti. Základní agregát 1.4 16V/59 kW ale žádný trhač asfaltu není. Motory 1.6 16V/74 kW a 1.6 Ti-VCT/84 či 85 kW ale pracují suverénně. Dvoulitr o výkonu 107 kW potkáte jen vzácně. Ještě méně obvyklý je agregát 1.8 FFV/92 kW FlexiFuel, tedy na palivo E85.
Turbodiesely reprezentují motory o objemu 1,6 a 2,0 litru. Jednotky 1.6 TDCi jsou velice živé a úsporné. Vyrábějí se o výkonech 66 a 80 kW, z jedné výrobní linky přitom sjíždějí motory jak pro Ford, tak pro Peugeot a Citroën, kde nesou označení HDi. "Častěji se potýkají se závadami vstřikovačů common railu a únikem oleje. Nejvíce se ale objevují potíže s podtlakovým okruhem (ovlivňuje práci turba, EGR ventilu a škrticí klapky). Proto doporučujeme zvolit spíše silnější 2.0 TDCi/100 kW. Jde totiž o spolehlivější motor," říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax.cz, která se specializuje na fyzické kontroly ojetých vozidel.
Na silnici
Prostor pro posádku udělal od předchozí generace obrovský skok vpřed. Interiér doslova vyzařuje kvalitu, palubní deska je velice pohledná a tvoří ji opravdu kvalitní a hodnotně působící materiály. Celkové dílenské zpracování vozu je na vysoké úrovni. Sedadla nabídnou pohodlí i dobrou oporu v zatáčkách. O verzi ST to platí dvojnásob, o RS se sportovními sedáky mnohonásobně více. Posádka má místa dostatek ve všech směrech. Zavazadelník hatchbacku přepraví náklad o objemu 385 litrů, kombi zvládne odvézt o 90 litrů více. Sedan má zavazadlový prostor o objemu 525 litrů. Kupé kabriolet dokonce 535 litrů, avšak tato hodnota platí, pouze pokud má nataženou střechu. Ta se totiž skládá do zavazadelníku, což jej zmenší na objem 250 litrů.
Kladem Focusu II je propracovaná zadní náprava, která byla proti předchozí generaci ještě vylepšena. Díky tomu vozidlo bravurně drží jízdní stopu v zatáčkách. Velmi vysoko hodnotíme také přesné a komunikativní řízení a přesné řazení i dobře sloužící brzdy.
Časté problémy
Zadní náprava je hlavní devizou vozu, časem se na ní ale mohou objevovat vůle. Ty vznikají jak na stabilizátoru, tak na uložení podélných ramen. Setkat se s nimi lze i na předním příčném stabilizátoru. Vyskytují se závady klimatizace, proto ji určitě nezapomeňte před koupí vyzkoušet. Nepříjemnosti dokáže způsobit zaseknutý nebo přidřený zámek kapoty. Jinak než klíčkem se přitom otevřít nedá. Proto doporučujeme jeho pravidelné mazání, tak by se mělo podařit problémům předejít.
Stejně jako u předchozí generace i zde se můžete setkat s povrchovou korozí podvozkových dílů. Není to nic výjimečného, a i když to moc dobře nevypadá, na funkčnost tato koroze nemá vliv. Celkově je Ford Focus II hodnocen velmi nadprůměrně a rozhodně se řadí mezi opravdu spolehlivé automobily.