Miláček davu. Tak přezdívají české autobazary ojetý Ford Mondeo třetí generace. Kvalitní vůz se skvělým vnitřním prostorem, slušnou výbavou a dobrými motory se při troše snaze a pečlivém výběru dá v českých autobazarech bez problémů koupit za atraktivní cenu.
Třetí řada Fordu Mondeo vyjela k prvním zákazníkům v roce 2007. Vůz se začal vyrábět hned ve třech verzích, a to ve variantě sedan, liftback a kombi. V těchto variantách byla k dispozici i předchozí řada. K pohonu automobilu slouží motory Ford, avšak nabídka zahrnuje i přeplňovaný zážehový pětiválec Volvo montovaný též do Focusu RS, nebo turbodiesely Peugeot. V roce 2010 prošel vůz drobnou úpravou vzhledu a o rok později se pod jeho kapotu dostala řada nových motorů. Řeč je především o přeplňovaných zážehových agregátech EcoBoost. Nejčastěji se vyskytují vozidla vybavená turbodiesely. Zážehové motory ani z daleka nejsou tak časté, a tak můžeme říci, že nabídka je v tomto směru dosti omezená. Většinou čítá šestnáctistovky a dvoulitry.
U naftového dvoulitru doporučujeme důkladnou prohlídku filtru pevných částic, který má životnost přibližně 150 tisíc kilometrů
Martin Foltýn; CarTrax.cz
Pohonné jednotky v praxi
Právě dvoulitrový zážehový agregát představuje asi nejlepší volbou z benzínových jednotek. Jeho 107 kW výkonu je zárukou dostatku sil i pro tak velký vůz, jakým Mondeo je. Čtyřválec 2.3 16V/118 kW je poměrně exotický a žíznivější. Určitě zde není o co stát. Ještě větší apetit má přeplňovaný pětiválec Volvo 2.5 T disponující výkonem 162 kW. Sil má sice jako superman, ale majitel aby měl mít na zahrádce ropný vrt, pokud chce takový potenciál naplno využívat. Záměrně jsme si nechali na závěr šestnáctistovky 1.6 16V/92 kW a později uvedený motor 1.6 Ti-VCT/88 kW. Po výkonové stránce nejde o žádné terno, a proto je lepší zvolit znatelně čilejší dvoulitr.
Základní turbodiesel od Fordu není špatný, ale Mondeu více sluší výkonnější motory. Agregát 1.8 TDCi má přitom jen 74 kW. Ideál představují dvoulitrové vznětové pohonné jednotky Peugeot. Dobře si vede také motor 2.2 TDCi od téže francouzské automobilky. Perfektní volbu představuje 2.0 TDCi/103 kW. Francouzské diesely se chlubí spolehlivostí a kultivovaným projevem. Jen si dejte pozor na stav filtru pevných částic, který má životnost přibližně 150 000 kilometrů.
Na silnici
Největším kladem Mondea třetí generace je skvělá nabídka místa pro posádku. Tísnit se tu opravdu nikdo nebude. Navíc lze zabalit i dostatek zavazadel. Sedan totiž přepraví náklad o objemu 550 litrů, liftback pak odveze 540 litrů. Zavazadelník kombi má po krycí roletku objem 549 litrů. Nevýhodou sedanu je malý vstupní otvor, který značně limituje rozměry zavazadel. Ford u svých posledních modelů hodně dbá na výběr materiálů a slícování jednotlivých dílů interiéru. O to méně pochopitelná je přítomnost některých lacině vypadajících plastů u vozidel v levnějších výbavách (jedná se zejména o šedý plast na středovém panelu palubní desky). Ty ve vozidle této třídy zkrátka nemají co pohledávat. Mínus také představuje méně odolné čalounění sedadel, a také ztížený přístup k ovladačům elektrického stahování oken. Zde totiž překáží madlo dveří řidiče.
Pochvalu si však vůz zaslouží za výborné naladění podvozku. Ten velice dobře tlumí nerovnosti. Přitom se dokáže postarat i o zdatné držení stopy v zatáčkách. Jen brzdy u některých ojetin nepracují nejlépe. Zejména pokud jde o vozy s vyšším kilometrovým proběhem.
Časté problémy
Práce brzdového systému totiž může být poznamenána vadnou brzdovou pumpou (pedál brzdy se pak na první sešlápnutí propadá k podlaze a automobil v extrémním případě jen přibrzďuje). "Objevuje se také koroze výfuku, některých podvozkových dílů, ale i karoserie. Zde začíná v místech, kde byl poškozen lak od odletujících kamínků. Vyskytují se vozidla s prasklými stínicími plechy výfuku, vůlemi na táhlech stabilizátoru či v silentblocích zadní nápravy", říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax.cz, která se specializuje na fyzickou kontrolu ojetých vozidel. Podle Foltýna navíc může při jejich větším opotřebení docházet k tzv. plavání vozu na výjezdech ze zatáček nebo na horizontech, při jejichž přejezdu se automobil odlehčí. Častěji se pak můžete ještě setkat s opotřebenou spojkou, která má kratší životnost.
LÍBILO
- dobré jízdní vlastnosti
- komfortní odpružení
- objemný zavazadelník
- prostor pro posádku
- líbivý design
- povedené diesely Peugeot
NELÍBILO
- omezený vstup do zavazadelníku sedanu
- levně působící plast na středu palubní desky
- madlo zhoršující přístup k el. ovládání oken
- omezený výkon atmosférických motorů 1.6
- slabší ochrana proti korozi
Zdroj: Jiří Soukup; CarTrax; Wikimedia Commons; TUV Report