Honda HR-V je auto pro zábavu. Doslova. Jenže jako nová byla docela drahá a tak se na trhu ojetin moc neobjevuje. Při výběru dejte velký pozor na verze s pohonem 4x4. Oprava vadné čtyřkolky totiž může stát více, než celé auto.
První generace Hondy CR-V způsobila na trhu pozdvižení. Velký úspěch tohoto SUV vedl japonského výrobce k vývoji další modelu, spadajícího do daného segmentu. V roce 1998 se tak na asijském trhu objevilo menší SUV Honda HR-V. Do Evropy dorazil nováček o rok později. „Há-er-véčko“ se dodávalo ve tří a pětidveřovém provedení, které je o deset centimetrů delší, což se pozná především na zadních sedadlech. To by měl každý zájemce o vůz vědět a dobře zvážit, v jakém obsazení asi bude jezdit. Třídveřový vůz totiž nabídne vzadu jen opravdu málo místa pro nohy. V Česku se moc kusů tohoto zajímavého vozu neprodalo, nicméně v autobazarech se najít dají.
Velkým nepřítelem modelu HR-V je koroze, která napadá nejen podvozkové díly, ale i karoserii a to zejména lemy blatníků a kapotu motoru
Martin Foltýn; CarTrax.cz
Pohonné jednotky v praxi
K pohonu vozu slouží výhradně zážehové šestnáctistovky. Základní motor 1.6 VTEC o výkonu 77 kW má sil dostatek a na rozdíl od silnější pohonné jednotky se dodával jak k pohonu všech, tak jen předních kol. Výkonnější agregát 1.6 VTEC/91 kW se montoval jen do verze 4WD. Ani jeden z motorů není špatnou volbou, i když silnější agregát představuje lepší cestu. Oba motory pracují nejlépe ve vyšších a vysokých otáčkách. Zkrátka jako jiné jednotky tohoto výrobce. V HR-V se kombinovaly s manuální převodovkou nebo převodovkou CVT, která ale není moc spolehlivá a nelze ji tak doporučit.
Na silnici
Interiér Hondy HR-V nabídne prostor pouze pro čtyři cestující. Vpředu najdete místa dostatek, situaci na zadních sedadlech jsme již popisovali. Kladem jsou pohodlné sedačky, potěší dvojice prostorných odkládacích schránek před spolujezdcem i dobrý výhled z vozu. Ani palubní deska nevypadá špatně, i když v porovnání se současnou produkcí je viditelně konstrukčně zastaralá. Jako propadák můžeme označit objem zavazadelníku. Pouhých 285 litrů, to je opravdu málo! Vysoká nákladová hrana je pak daní za velkou světlou výšku automobilu, která mu umožňuje pohyb mimo zpevněné komunikace. Právě zde si HR-V nevede špatně. Samozřejmě nejde o off-road, ale o SUV, ani tak se s ním nějaké té lesní cesty bát nemusíte. Zejména pokud máte verzi s pohonem všech kol. Tu Honda pojmenovala Real Time 4WD, avšak navzdory názvu se zadní kola připojují po prokluzu předních s citelnou prodlevou. Systém je převzatý z první generace modelu CR-V, prodělal drobné úpravy, ale přesto si své neduhy přinesl s sebou.
Časté problémy
Mezi zápory pohonu všech kol patří jeho náchylnost k problémům. Ty způsobuje průnik vlhkosti do zadního diferenciálu, což vede z počátku k nezdravým zvukům při jízdě s předními koly ve velkém rejdu. Později dochází k zasekávání diferenciálu a oprava může snadno atakovat cenu samotné ojetiny! Před koupí proto dobře prověřte práci systému 4WD. To uděláte nejlíp tak, že popojedete dopředu, zastavíte a hned zacouváte. Nesmí se ozývat žádné neobvyklé zvuky, natož aby docházelo k drhnutí diferenciálu. Vyzkoušejte také kroužení v plném rejdu – ani teď by nemělo docházet k drhnutí či nepříjemným zvukům a vibracím. Prověřte také stav tlumičů, které nepatří k levným dílům, mnohdy je také nadměrně opotřebena spojka. Zaskočit by vás neměly vůle na podvozku – nejsou časté, ale setkat se s nimi lze. Motory někdy nadměrně spotřebovávají olej, nezřídka dochází i k jeho úniku. Velkým nepřítelem je koroze, jež napadá nejen podvozkové díly, ale i karoserii a to zejména lemy blatníků a kapotu motoru. Na počátku jsou přitom drobná poškození od odletujících kamínků.