Kdo nechce letitou Fábii, může sáhnout po stejně letité korejské alternativě v podobě modelu Hyundai Getz. Ten se sice již nevyrábí, ale v autobazarech lze pořád narazit na relativně pěkné kusy s cenou kolem 50 tisíc korun
Model Getz uvedla automobilka Hyundai v roce 2002 a to ve tří a pětidveřovém provedení. Hatchback dostal pod kapotu tři zážehové a jeden přeplňovaný vznětový motor. Ten se ale v České republice začal prodávat později než na některých zahraničních trzích. V roce 2003 došlo k drobnému navýšení výkonu benzinové třináctistovky a na jaře 2004 se v nabídce českých prodejců objevil již zmiňovaný turbodiesel. Ještě téhož roku prošel vůz faceliftem.
Hyundai Getz není na našich silnicích příliš obvyklý, nicméně je to zajímavá alternativa například ke stejně staré Fábii nebo Opelu Corsa
Martin Foltýn; CarTrax
Nejsilnější motor o objemu 1,6 litru se v roce 2005 přestal na našem trhu nabízet. Šlo však jen o dočasné omezení. Důležitý je v životě modelu Getz rok 2006, kdy nepovedený tříválcový turbodiesel nahradil nový a značně kultivovanější čtyřválec o stejném objemu 1,5 litru. Na pařížském autosalonu v roce 2008 měl výstavní premiéru nástupce Hyundai i20. Model Getz nahradil na začátku roku 2009.
Pohonné jednotky v praxi
"Zážehové motory platí za spolehlivé. Jen u jednotek o objemu 1,3 litru si dejte pozor na zvýšenou spotřebu motorového oleje, která se vyskytuje při rychlé jízdě po dálnici nebo vytáčení motoru" říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se specializuje na fyzickou prověrku ojetých aut. Základní jedenáctistovka bude asi dostačovat jen klidnějším řidičům, avšak třináctistovka je už opravdu živá. Má kultivovaný běh a spotřebu srovnatelnou s menším agregátem. Dle našeho soudu jde jasně o nejlepší volbu.
Naopak příliš nelze doporučit tříválcový turbodiesel 1.5 CRDi. Ten značně vibruje, což pocítíte i v interiéru, navíc jej někdy trápí problematické vstřikovače nebo dokonce čerpadlo. Vozy s vyšším počtem ujetých kilometrů mohou mít problémy i s turbem. Novější čtyřválec je po stránce spolehlivosti i kultivovanosti mnohem lepší. Přesto k jeho hledání není důvod, benzinová třináctistovka se zkrátka podařila.
Na silnici
Prostor pro posádku není špatný, k premiantům třídy se Getz ale určitě nepočítá. Totéž platí i pro zavazadelník. S objemem 254 litrů na špičku hodně ztrácí. Výhodou dražších verzí je ale posuvná zadní lavice, čímž lze upravit prostor na zadních sedadlech a pro zavazadla. Palubní deska nevypadá špatně, je však tvořena z tvrdých a laciněji působících plastů, což ji na vzhledu ubírá. Pohodlná jsou sedadla. Řidič pak jistě ocení dobré jízdní vlastnosti a přesné řazení. Odpružení můžeme označit za příjemné, přitom je i držení jízdní stopy zdařilé. Auto se chová jistě a naprosto předvídatelně, takže bude vyhovovat i méně zkušeným motoristům.
Časté problémy
Obehranou písničkou jsou nadměrně opotřebená ložiska kol, která se hlásí o výměnu svým typickým hučením. Známé jsou také vůle na přední nápravě, zejména na táhlech stabilizátoru. Objevuje se klepání od zadních brzd, výjimkou nejsou poruchy centrálního zamykání. Často se lze setkat s praskáním žárovek ve světlometech a výjimkou není ani zarezlý závit antény. Ta pak nejde odmontovat například před vjezdem do myčky. Známá je také kratší životnost spojky.
LÍBILO
- dobré jízdní vlastnosti
- nabídka ojetin
- živý a celkem úsporný motor 1.3
NELÍBILO
- existuje jen v provedení hatchback
- nekultivovaný dieselový tříválec
- slabší benzinový motor 1.1
- některé díly snáz podléhající opotřebení vlastnosti a zajímavá cena ojetin v autobazarech.