Kromě vodky, plynu a ropy nemělo Rusko nikdy nic moc co vyvážet. A že se v Rusku začne vyrábět úspěšný offroad, o který bude zájem i v zahraničí, to tehdy napadlo asi málokoho. Přesto se to stalo.
Foto: Luděk Kortus
Když se v kultovním českém seriálu Návštěvníci objevila bílá Lada Niva, bylo to skutečně auto jako z vesmíru. Přitom to bylo ale auto, které vyjelo z továrny v únoru 1976 na počest XXV. sjezdu Komunistické Strany Sovětského Svazu. Po desítkách let a několika vylepšeních se Lada Niva drží stále na trhu. A na tom sekundárním je poměrně žádaná. Z určitých hledisek totiž nemá konkurenci. Ale opravdu jen z určitých. Odložte měřítka používaná na současná malá SUV. Představte si povrchové doly, obří kamenolomy, ropná pole, tajgu, tundru a další místa, kde lze Nivu vidět na dobových i současných fotografiích.
Je jasné, že když se auto osvědčilo v těchto podmínkách, tak ruský výrobce VAZ považoval snahu po nějakém estetickém vylepšení v podstatě za zbytečnou. Interiér, který nám tady připadá jako z veteránu, působí mezi obřími rypadly a gigantickými náklaďáky v dolech někde na Sibiři jako velký luxus. Z mého pohledu pamětníka je příjemné nalézt auto, které se léta nemění. Na trhu aut je to ojedinělý jev a doufám, že výrobce nepodlehne tlaku konzumu, alespoň do té doby, než budu jako důchodce žít na chalupě. A jestli ano, koupím si ojetou. Za deset let jich bude v bazarech doufám ještě dost.
Testovaná Lada Niva 4x4 byla z roku výroby 2011 a v době testu měla najeto 20 tisíc kilometrů. Zapůjčena byla od prodejce a dovozce nových vozů Lada s tím, že ji nemáme šetřit a nemáme se ničeho bát. Že vyjede i to, o čem si budeme myslet, že nevyjede. Našli jsme tedy takový terén, který budil respekt, ale nenašli jsme odvahu vzít si rady importéra doslova. Ne, že bychom se báli o naše zdraví, ale riskovat s cizím majetkem se nám moc nechtělo. Skončil jsem tedy na relativně bezpečné dráze pro čtyřkolky a motokros, takže vám můžu sdělit, že kudy jede čtyřkolka a motokrosová motorka, tudy jede i Niva. Dobrou práci odvedl čelní rám. Nášlapné prahy se také ukázaly jako užitečná ochrana. Jedinou úhonu, ke které Niva došla, byla ztráta přední SPZ. Tu jsme ale nakonec v hlubokém bahně našli.
Foto: Luděk KortusTestovaná Niva má benzínový motor 1.7 litru s vícebodovým vstřikováním BOSCH s hydraulickým vymezováním vůle ventilů a rozvodového řetězu. Výkon motoru je chabých 61 kW a maximální točivý moment je pouze 127,5 Nm. K dispozici je v tomto případě pouze pětistupňová převodovka. Síla motoru sice stačí do poměrně těžkého terénu, ale má-li jízda v terénu trvat delší dobu, je lepší zařadit redukci, aby se neničila spojka. S redukcí toho totiž Niva zvládne opravdu hodně. Když k tomu uzavřete ještě mezinápravový diferenciál, vyhrabete se i z dost zapeklité situace. Dalšími trumfy jsou potom velká světlá výška, velké nájezdové úhly, plechová kola a relativně nízká váha. Niva totiž váží pouhých 1285 kg. Vítanou pomůckou v terénu je také posilovač řízení, který staré Lady neměly. Pomáhá, ale není přeposilovaný.
Foto: Luděk KortusČasto je slyšet, že Lada Niva není auto na silnici. Myslím, že to je přehnané tvrzení. Udávaná maximální rychlost je 137 km/h a je možné ji dosáhnout. Motor snese vysoké otáčky a ozubená kola převodovek a diferenciálů vám při jízdě zahrají skvělý koncert. Zvuky zubů se mění když přidáte plyn, když uberete plyn, když vyšlápnete spojku. Jízda po silnici je tak všechno, jenom ne nuda. Tento model ještě ABS neměl, ale nové modely od začátku roku 2012 jsou jím již vybaveny v základu. Základní cena Lada Niva byla zajímavých 235.900,- Kč a příplatky byly v řádech tisíců. Nejdražším prvkem byl naviják (14.000,- Kč) a ochranný čelní rám pro naviják (11.500,- Kč). Dále bylo možné objednat si prahy, lemy blatníků, střešní nosiče, tažné zařízení, rádio, automatický spínač světel a pár dalších tisícových položek. Cena plně vybaveného modelu Lada Niva byla v době testu cca 290.000,- Kč.