Není to zrovna typický dárek pod stromeček, ale z určitého úhlu pohledu to může být velmi zajímavý tip. Kupé CLK láká především mladé řidiče a řidičky, čemuž pomáhá nejen atraktivní vzhled, ale i velmi atraktivní cena
Mercedes CLK se vzhledem hlásí k řadě E, ale ve skutečnosti stojí na technice modelu C. Do prodeje se vůz dostal už v roce 1997 a vydržel v nabídce do roku 2002, kdy byl nahrazen druhou generací. První řada nabízela jen zážehové motory, což není úplně dobrá zpráva. Při normální svižné jízdě se totiž spotřebu pod deset litrů na sto kilometrů podaří dostat jen těžko. Vozidlo se nabízelo ve dvou verzích - kromě kupé přišel na svět i kabriolet a to v roce 1998. Ten nepotěší malým zavazadelníkem, jež nabízí objem jen 240 litrů. Kupé převeze náklad o objemu 420 litrů, což není žádné terno, ale většině řidičů to bude určitě stačit. Interiér působí prostorně, výhodou jsou pohodlná sedadla, ale kvalitu plastů by člověk očekával u Mercedesu vyšší.
Nečekejte žádné sportovní svezení. Většina agregátů na něj sice má, ale podvozek je naladěn spíše pro německé důchodce. Měkké odpružení sice zdatně tlumí nerovnosti, v zatáčkách to ale žádná výhra není. Řízení navíc postrádá byť jen náznak zpětné vazby.
Pohonné jednotky v praxi
Základním motorem je dvoulitr o výkonu 100 kW. S velkým vozem si sice poradí, ale spokojeni budou jen opravdu klidní řidiči. Lepší volbu představují dvoulitrové jednotky přeplňované kompresorem a disponující výkonem 120 nebo 141 kW. Dle našeho soudu jsou vhledem k nabízenému výkonu a spotřebě ideální volbou. Agregáty o objemu 2,3 litru jsou velice ochotné, ale také rozežrané a o šestiválci 3.2 V6/160 kW to platí dvojnásob. Osmiválce si přirozeně řeknou ještě o větší příděl paliva. Musíme ale uznat, že z hlediska kultivovanosti běhu jsou právě šesti a osmiválcové motory nejlepší. Pěkné svezení nabízí sportovně laděné provedení 55 AMG, jež dostalo motor 5.4 V8/255 kW a světlo světa spatřilo jak ve verzi kupé, tak kabrio. Na trhu ojetin je ale vzácností, za níž se také odpovídajícím způsobem platí. Výhodou je, že takovýto udržovaný vůz bude s přibývajícím věkem na hodnotě jenom získávat.
Na silnici
Jak už padlo na začátku, běžná provedení modelu CLK nejsou zrovna nářadím pro závodníky, přestože by je karoserie typu kupé mohla lákat. Vůz osloví spíše řidiče vyhledávající komfort. Ti mnohdy volí automatickou převodovku, která zde pracuje až příkladně hladce. Sice už není tak spolehlivá jako čtyřstupňový automat nabízený u starších modelů, ale zase má více stupňů. Kromě toho, i když z hlediska spolehlivosti vyjde hůř než starší převodovky Mercedes, stále patří k těm nejlepším automatům v dané věkové kategorii.
Časté problémy
Motory platí za spolehlivé, objevují se ale úniky oleje a to i z převodovek. U automatických to může mít za následek vážné poškození převodovky, proto věnujte stavu oleje velkou pozornost. Manuální převodovky se zase nezřídka potýkají s vůlemi v řazení, což je následek nadměrného opotřebení. To postihuje i interiér. Důvodem bývá fakt, že vůz má mnohem více najeto, než ukazuje počítadlo ujetých kilometrů. Pozor si dejte také na korozi, jež napadá především spodní hrany dveří a lemy blatníků. Dveře bývají citelně zkorodované také zevnitř, protože do nich zatéká okolo spodního těsnění oken a antikorozní ochrana není nejlepší. Objevují se poruchy elektroniky, známé jsou nečitelné palubní displeje nebo závady imobilizéru. Výjimkou nejsou ani vypálené rozptylky světlometů, vůle na přední nápravě nebo v řízení.
LÍBILO:
- spolehlivost
- dobrá prostornost
- komfort odpružení
- image značky
- existuje i jako kabriolet
NELÍBILO:
- pohon zadních kol v zimě může být komplikací
- absolutně nesportovní chování vozu
- nezřídka ojetiny s vysokým kilometrovým proběhem
- malý zavazadelník kabrioletu
- nezřídka nadměrně opotřebený interiér
Zdroj: Jan Smékal; TUV Report