Dnešní Nissan X-Trail už není to, co přinesla na trh SUV jeho první generace. V terénu tohle auto předvádělo neuvěřitelnou agilitu a málokterý řidič dokázal jeho terénní schopnosti beze zbytku využít.
Foto: Favcars; NissanPro mnohé majitele to bylo překvapení, pro znalé však nikoliv. Nissan X-Trail dokáže v terénu věci, na které si troufne jen málokterý řidič. Auto má sice svoje mouchy, ale ty mu rádi odpustíte. Můžete s ním do divadla, na obchodní schůzku, s rodinou na hory nebo s kamarády na offroad výpravu do Rumunska. První generace Nissanu X-Trail vyjela z bran továrny v roce 2001. Japonské SUV nejprve dostalo pouze dvojici zážehových pohonných jednotek. Přeplňovaný motor 2.0 T/206 kW se přitom na našem trhu ani nenabízel. Jenže evropští řidiči preferují ve vozidlech tohoto typu spíše diesely. Dočkali se o rok později, kdy se pod kapotu kromě dalšího benzinu nastěhoval i trubodiesel 2.2 Di diponující výkonem 84 kW. Teprve v tu chvíli se X-Trail začal na evropských trzích pořádně prodávat. Již v roce 2003 prošel faceliftem a úprav se dočkala také palubní deska. Vznětovou jednotku nahradila nová o shodném objemu, avšak s výkonem zvýšeným na 100 kW. V této podobě se vůz vyráběl do roku 2007, pak jej nahradil model druhé generace.
Pohonné jednotky v praxi
Foto: Favcars; NissanZážehový šestnáctiventilový dvoulitr o výkonu 103 kW má sice dostatek sil, ale jeho provoz už není nejekonomičtější. Navíc se mnohdy potýká se zvýšenou spotřebou oleje, což přímo souvisí s jeho opotřebením. Z tohoto důvodu je ze zážehových agregátů lepší volbou jednotka 2.5 16V/121 kW. Tento čtyřválec vyniká kultivovaným projevem a spolehlivostí. Jeho spotřeba se většinou pohybuje těsně nad deseti litry. Samozřejmě znatelně méně paliva potřebují k provozu turbodiesely. Už slabší z nich nabízející výkon 84 kW si s vozidlem dobře poradí. Silnější 2.2 Di/100 kW je ale spolehlivější, proto se zdá být ideální pohonnou jednotkou X-Trailu. Ale pozor, pokud má za sebou větší porci kilometrů, hrozí u něj potíže s turbem. Totéž ale platí i pro slabší diesel. Proto buďte při výběru vozu opatrní a raději si připlaťte za auto s ověřenou servisní historií a nižším kilometrovým proběhem.
Na silnici
Nabídka místa pro posádku je v případě japonského SUV velice dobrá. Pětice cestujících bude spokojena a dostatek místa zbude i pro jejich zavazadla. Pravda, objem zavazadelníku 410 litrů není žádné terno, ale většině motoristů bude dostačovat. Výhodu vidíme ve výklopných pátých dveřích, které neomezují přístup k vozidlu při nakládce, jako je tomu například u Hondy CR-V nebo Toyoty RAV4. U těch se totiž dveře zavazadelníku otevírají směrem k chodníku.
Foto: Favcars; NissanU některých ojetých X-Trailů můžete vidět oka roletky zavazadelníku oblepena izolační páskou. Plastová oka totiž v plastových úchytech za jízdy klapou a tato jednoduchá úprava znatelně sníží hluk v prostoru pro posádku. Tomu dominuje přístrojová deska s výraznou centrálně umístěnou kapličkou. Právě tu mnoho řidičů nemůže vystát. Nejen že je svým umístěním mimo zorné pole řidiče, který sleduje dění před vozem a kdykoli chce vědět, co ukazují přístroje, musí stočit zrak vpravo dolu, ale navíc z palubní desky výrazně vystupuje. To podle mnohých působí rušivě. Spousta majitelů X-Trailu však na toto řešení nedá dopustit. Před řidičem je pak místo přístrojů umístěna odkládací schránka. V rámci hodnocení interiéru nesmíme zapomenout ani na dostatečně rozměrná a pohodlná sedadla.
Jízdní vlastnosti vozu jsou nad průměrem. Na silnici zaujme jistým chování a dobrou ovladatelností, radost ale trochu kalí vyšší hladina aerodynamického hluku, pokud se vozidlo pohybuje větší rychlostí. Samostatnou kapitolu představuje jízda v terénu. Výrobce auto totiž vybavil mezinápravovou uzávěrkou diferenciálu a tak lze nastavit automatický režim, pohon dvou, nebo všech kol. Díky tomu automobil zvládne jízdu mimo zpevněné komunikace bez potíží. Tedy pokud jde o lehčí terén, který je pro něj hračka. V rámci třídy SUV zde patří k těm lepším.
Časté problémy
Nissan X-trail se nezřídka potýká s korozí. Proti té je totiž X-Trail chráněn zcela evidentně nedostatečně. Napadá totiž nejen výfuk, ale i podvozkové části a karoserii. Nejčastěji se s ní můžete setkat na rámech dveří a sloupcích karoserie v blízkosti těsnění oken. To jsou místa, která se velice obtížně opravují, a od toho se také odvíjí cena servisního zásahu. Vyhlášený problém představují nadměrně opotřebená ložiska kol, jež prozradí typické hučení, objevují se poruchy centrálního zamykání nebo klimatizace. Známé je také nerovnoměrné sjíždění pneumatik nebo kratší životnost brzdového obložení. Pečlivý výběr ojetého vozu je proto nutný.
LÍBILO:
- prostorný interiér
- komfortní odpružení a sedadla
- úsporné diesely
- zdatnost mimo asfaltové komunikace
- spolehlivost
NELÍBILO:
- vyšší ceny některých dílů
- nedostatečná antikorozní ochrana
- horší odhlučnění prostoru pro posádku
- hlučnější diesely
- přístrojová kaplička uprostřed palubní desky
- mělký zavazadlový prostor