Porsche Cayenne zachránilo před lety automobilku před velkými problémy. Majestátní SUV se navzdory prognózám prodávalo jako "housky na krámě". Jenže tyhle housky jsou i po letech ty nejdražší, jaké jste kdy jedli.
Když jsem před lety dostal nabídku od jedné velmi nadějné hráčky golfu, abych jí šel dělat caddyho na mezinárodní turnaj na Karlštejně, musel jsem vyřešit dvě otázky. Především, zda budu schopen poskytnout jí takový servis, na jaký je zvyklá od svého stálého „kedíka“, a pak také, čím na takový turnaj přijedeme. Přeci jen, na mezinárodní turnaj na Karlštejn nelze přijet fábií nebo otlučeným focusem. Volba tedy padla na Porsche Cayenne GTS, které dostatečně reprezentuje, nabídne dostatek pohodlí pro hráčku a do zavazadlového prostoru se vejde nejen golfový bag, ale i elektrický vozík a další zavazadla s oblečením, obuví a nápoji.
S modelem Cayenne jsem se seznámil poprvé v roce 2011 a byl to do té doby jeden z mých největších řidičských zážitků. To auto mě prostě dostalo. Uteklo deset let a za volant Porsche Cayenne jsem usedl znova. Sice do ojetého, ale Porsche je pořád Porsche. To, že je ojeté, by nemělo by být až tak moc poznat. Nebo ano? Zapůjčený kousek měl najeto cca 85 tisíc kilometrů a prodejce ho nabízel za necelých 600 tisíc korun. Tedy za částku, jaká reprezentovala cenu příplatkové výbavy vozu testovaného v roce 2011. Cena tedy více než příznivá. Případný kupec by měl ale vědět, že servis Porsche je velmi drahý a u verze GTS to platí obzvlášť. Je také nutno podotknout, že ojeté Porsche pocházelo z jednoho pražského autobazaru, tedy nikoliv od značkového prodejce ojetých vozidel. A proč končí Porsche v bazaru s fáborkami a ne u dealera? Většinou proto, že je s ním nějaký problém, nemá kompletní servisní historii, nebo je to třeba dovezené auto ze zahraničí.
Nákup takto specifického vozu rozhodně doporučujeme pouze u značkových dealerů. Když už ale někdo zatouží po podobném autu z klasického autobazaru, měl by si ho rozhodně nechat důkladně fyzicky prohlédnout. Pouze datová prověrka stavu kilometrů, nestačí
Martin Foltýn; CarTrax.cz
A jak Porsche Cayenne GTS jezdilo? No, kdy by čekal vyloženě sportovní svezení, bude asi zklamán. Na to ale vozy kategorie SUV stejně nejsou určeny. Cayenne GTS je vozidlo určené k rychlým dálničním přesunům a k případným menším výletům mimo zpevněné cesty. K tomu se však odhodlá asi málokterý majitel. Nicméně pohon 4x4 a možnost zvednout světlou výšku vozu nabízí mnohá dobrodružství. Třeba takový výlet do Transylvánských alp v Rumunsku by s tímhle autem byl určitě zážitek. Ale zpět na silnice. GTS se nechá bez problému rozvášnit až k maximálce 250km/hod. Jen je potřeba myslet na to, že jeho hmotnost je skoro 2.300kg a brzdy tak mají se zastavením vozu docela dost práce. No a pak je tady spotřeba. Jasně, auto s osmiválcovým motorem o objemu 4806ccm a výkonu 400 koní za 7 litrů jezdit nebude. V našem případě se ale spotřeba ustálila na neuvěřitelné hodnotě 24l/100 km. A to jsme se snažili jezdit s lehkou nohou. Tedy v současné době, kdy je benzín za 40,- korun, skutečně nic moc...
Interiér však, i přes své stáří, snese ta nejpřísnější hodnocení. Jen ergonomie ovládání palubního systému a navigace je u dnešních modelů už přeci jenom vychytanější. Také bych ocenil parkovací kameru, která tady opravdu chyběla. Přeci jen jde o kus auta a parkovat v podzemních garážích nebo ulicích v centru Prahy je bez ní trošku náročnější. Určitým nezvykem je také větší průměr volantu, díky čemuž jsou hůře dosažitelná tlačítka na jeho středu. Ale jde jen o věc zvyku a po pár kilometrech se všechny funkce z volantu dají ovládat i bez toho, že by řidič musel koukat na tlačítka. Suma sumárum – Porsche Cayenne GTS je auto, které dokáže reprezentovat i po několika letech a nabídne notnou dávku cestovního komfortu. Kdo tedy snese vyšší servisní i provozní nároky, pro toho to je jasná volba. Na druhou stranu, takový Volkswagen Touareg udělá stejnou službu a z kalhot vás nesvlékne. Jen na tom golfu si vás asi nikdo nevšimne...
No a jak dopadl golf? Skvěle. Finále uteklo talentované hráčce jen o pár ran. Ale pro mě to je i tak frajerka. I díky její odvaze angažovat mě jako „kedyho“ :).
Zdroj: Jan Smékal; TUV Report