Ojeté elektromobily, zejména ty z prvních let výroby, přinášejí řadu otázek, které české zákazníky, známé svou opatrností a pragmatismem, vedou k váhání, zda takový vůz koupit. Reagují i obchodníci s ojetinami.
Například online platforma Carvago vyřadila z nabídky, podle vydané tiskové zprávy, tisíce aut. Důvodem má být jejich nedostatečná technická způsobilost. A nebude asi překvapením, že z nabídky mizí, kromě některých vozů se spalovacím motorem, i některé elektromobily. Typickým příkladem může být Nissan Leaf první generace, vyráběný od roku 2010 do roku 2017. Tento model sice nastartoval éru dostupných elektromobilů, ale po letech provozu ukazuje i své slabé stránky, které mohou být překážkou při rozhodování o jeho koupi.
Původní dojezd a zimní omezení
První generace Leafu totiž nabízela kapacitu baterie pouhých 24 kWh, což v roce 2010 znamenalo EPA dojezd kolem 117 km. V roce 2016 se kapacita baterie zvýšila na 30 kWh, čímž se mírně prodloužil dojezd, ale i tak se tyto hodnoty od průměrné potřeby českých řidičů při delších jízdách dosti odklánějí. Důležitým faktorem je také zimní provoz. V chladných podmínkách bez vyhřívání baterie se totiž dojezd vozu může propadnout až na 60 km nebo i méně, což z Nissanu Leaf činí velmi nepraktickou volbu pro zimní využití. Tento problém je způsoben absencí sofistikovaného tepelného managementu, což vede k poklesu výkonu baterie a celkové účinnosti vozu v mrazivých dnech. Výkon navíc snižuje i potřeba vytápění kabiny, čímž se energie z baterie ještě více vyčerpává.
Degradace baterie a její vliv na dojezd
Nissan Leaf první generace využíval lithium-iontovou baterii, která však po několika letech provozu podléhá značné degradaci. Zatímco u nového vozu se mohl dojezd blížit uvedeným hodnotám, po několika letech mnozí uživatelé hlásí snížení kapacity až o 30 %. To znamená, že po určité době může být reálný dojezd vozu klidně jen poloviční oproti původním hodnotám, což pro běžného českého uživatele může znamenat zásadní problém. Pro konzervativního zákazníka, který se rozhoduje na základě nákladů a očekávaného dlouhodobého provozu, je výrazná degradace baterie skutečně kritickým faktorem. Výměna baterie, pokud by k ní vůbec někdo přistoupil, může vyjít na vyšší desítky tisíc korun, což v kombinaci s nižší zůstatkovou hodnotou starších elektromobilů snižuje ekonomickou výhodnost takového řešení.
Technické problémy a omezení napájení
Mezi další časté problémy, se kterými se první generace Leafu potýká, patří závady na brzdovém systému. Častá selhávání elektronických jednotek a problémy s napájením ze střídavého proudu (AC nabíjení) mohou rovněž představovat komplikace, které uživatelé při nákupu zvažují. Tyto technické výzvy, spolu s nižší účinností regenerace energie a celkovou křehkostí technologií, které v té době ještě nebyly plně optimalizované, mohou posilovat dojem, že starší modely Leaf nejsou pro běžné potřeby českých motoristů příliš vhodné.
Design a jeho vliv na český trh
Nissan Leaf byl navržen v poměrně unikátním, avšak zároveň ne příliš výrazném designu, který může část zákazníků v Česku odrazovat. Jakkoli je design otázkou osobního vkusu, u ojetých aut často hraje roli snaha zákazníků najít něco nadčasového nebo důstojného. Koncept Leafu první generace však ve své době cílil na odlišnost a progresivitu, což někteří konzervativnější zákazníci mohou vnímat spíše jako negativum. V kontrastu s klasickými spalovacími vozy z této doby má Leaf svůj osobitý styl, ale pro některé je to právě jedna z vlastností, která v konečném rozhodování hraje roli.
Čechy asi neosloví
Obavy českých zákazníků z nákupu ojetých elektromobilů jsou proto v případě Nissanu Leaf první generace částečně oprávněné. Tento model sice pomohl otevřít dveře pro elektrickou mobilitu, ale zároveň přinesl nové výzvy, které jsou vnímány velmi intenzivně právě v situaci, kdy se po letech ukazuje, jak se vůz chová po dlouhodobém používání. Významná degradace baterie, problémy s dojezdem v zimě a nižší celková spolehlivost mohou být důvody, proč si čeští zákazníci, známí svým důkladným přístupem k výběru auta, budou dvakrát rozmýšlet, než do elektromobilu investují.